Logopédiai vizsgálat

Logopédiai vizsgálat

Logopédiai vizsgálatunkon az alábbi problémák feltérképezésére van lehetőség.

Artikulációs probléma

Az artikulációs eltéréseket hétköznapi nyelven pöszeségként, selypítésként, raccsolásként szoktuk azonosítani. Ebben az esetben a beszédszervek "ügyetlen" működése figyelhető meg, aminek különböző okai lehetnek: renyhe izomzat, rossz berögződés, fogazati eltérések, stb. Fontos, hogy a vizsgálat során kiderítsük, hogy pusztán az előbb említett okok állnak-e a háttérben vagy mélyebbre nyúló problémával van dolgunk. Utóbbi esetében ugyanis az artikulációs problémák már másodlagos következményként vannak jelen, így a helyes hangképzés gyakorlása mellett, egyéb képességek fejlesztésére is szükség van.

Beszédértés

Mivel a beszédnek két oldala van - kifejező és értő -, így a beszédfejlesztés során ellenőriznünk kell a beszédértést is, hogy biztosan megfelelő terápiát javasolhassunk. Előfordulhat ugyanis, hogy a produkció azért sérült, mert baj van az értés oldalon. Ebben az esetben más teendőink vannak, mint amikor ép beszédértés mellett tapasztaljuk a kifejező beszéd problémáit. 

Dadogás/hadrás

Erre a vizsgálatra az esetek többségében két okból érdemes sort keríteni:

1. Ha a tünetek egyértelműen azonosíthatóak már a laikusok számára is és szeretnék megszüntetni azokat.

2. Ha a gyermek a beszédelsajátítás azon fázisában van éppen, amikor dadogásnak tűnő jeleket tapasztalunk és tanácstalanok vagyunk, hogy ez átmeneti állapot-e és a beszédtanulás természetes részét képezi vagy komolyabb a baj és érdemes vele szakember segítségével foglalkozni.

Diszfónia

Az állandósult rekedtség, fátyolos, erőtlen hang, beszéd közben feszülő nyakizmok arra utalnak, hogy nem megfelelően képezzük anyanyelvünk hangjait. A megfelelő technika elsajátításával megszüntethetőek a kellemetlen tünetek, amelyek egy huzamosabb monológ után el is fárasztják az embert.

Diszlexia veszélyeztetettség

Már óvodás korban megfigyelhetőek olyan jelek, amik arra utalnak, hogy iskolába lépés után nagy eséllyel diszlexiával lesz dolgunk. Ez egy olyan tanulási nehézség kiváltója, amely nagy mértékben befolyásolja a gyermek iskolai teljesítményét és szociális szerepét is. Éppen ezért javasolt már óvodás korban megerősíteni vagy kizárni a gyanút, különösen, ha a családban diszlexiás egyén. A prevenció jelentősen enyhíthet a később kialakulandó tüneteken.

Megkésett beszédfejlődés

Minden gyermek más, ezért minden gyermek más tempóban kezdi el használni anyanyelvét. A szakma azonban egyetért abban, hogy nem szabad várni a végtelenségig, ugyanis egy bizonyos kor után maradandó károkat okozhat, ha a beszéd nem indul meg. Két fontos kritérium jelenléte szükséges a megkésett nyelvfejlődés diagnózisához: a gyermek két éves korában még nincs 50 aktív szó birtokában, illetve még nem kezdett el többelemű kombinációkat használni.

Nyelvlökéses nyelés

A gyermekek majdnem felének azért vannak artikulációs problémái, mert nyelvlökéses nyelésük van. Ha hibás a nyelés mechanizmusa, a nyelv folyamatos nyomást gyakorol a fogazatra, amely ezáltal elkezd deformálódni. A megváltozott fogazati berendezés kiváltója az artikulációs problémáknak, amelyek gyakran még felnőtt korban is jelen vanna. Fogszabályozás esetén érdemes logopédussal is konzultálnunk, ugyanis ha a nyelésen nem javítunk, idővel visszarendeződnek a fogak a folyamatos nyomás miatt.

 

Hírlevél

Ne maradjon le akcióinkról, értesüljön első kézből újdonságainkról!

Tritonlife BLOG

Tovább a blogra
Visszahívást kérek