Csodadiéták márpedig nincsenek – állítja a dietetikus

Balogh Adrienn dietetikus írása

A tavasz beköszöntével az év eleji, életmódváltással kapcsolatos nagy fogadalmak egyre inkább halványodni látszanak. És közben egyre több ostobaság lát napvilágot a tavaszi méregtelenítés fontosságáról, csodadiétákról, azonnali fogyást ígérő csodabogyókról. A tavasz a megújulás ideje, sokak újabb lendületet vesznek, és megkísérelnek egy újabb drasztikus fogyókúrát, bízva abban, hogy  az évek óta rakódó súlytöbbletük, rosszabb esetben már a következményes egészségügyi problémáik azonnal megoldódnak. Nos, nem fog, legalábbis nem csodák révén, és nem azonnal. Csodadiéták, csodabogyók ugyanis nem léteznek.

A testsúlycsökkentés mindig fejben dől el

Ha csak szeretnék lefogyni és nem pedig akarjuk, akkor nagy a bukás veszélye. Amennyiben az akaraterő az idő múlásával türelemmel és egyre nagyobb kitartással párosul, akkor garantált a siker. A testsúlycsökkentés sarokköve egy hosszútávú, kiegyensúlyozott napi 5-6 mértéktartó étkezést kialakítása, melyet mindenképp mozgással és bőséges folyadékfogyasztással kell kiegészíteni.

Mennyi az annyi?

Heti fél kilogramm felesleg leadása az optimális. A rövid idő alatt leadott kilók csupán átmeneti sikert jelentenek, sőt a kúra végével szinte minden esetben azoknak a duplája jön vissza.

Arról nem beszélve, hogy milyen hiány állapotok keletkezhetnek a szervezetben, amit a csodadiéta mennyiségi és minőségi korlátozása hív életre. Fontos azt is megjegyezni, hogy az étrendkiegészítők forgalomba helyezését csak bejelentési kötelezettség terheli (az OÉTI felé), de bevizsgálásuk nem történik meg, az csak a gyógyszerekre kötelező érvényű.

Olyan étrend kialakítása javasolt, amely leginkább igazodik a nemhez, életkorhoz, testsúlyhoz, fizikai aktivitáshoz, vagyis egyén függő. Étrendünk alapját a zöldség és gyümölcsféléknek kéne képezniük napi 4 adagban, melyből 1 adagnak nyers formában kéne a tányérunkra kerülnie. A főétkezésnek ki kell egészülnie állati eredetű fehérjével (hús, hal, tojás, tej, tejtermék), ezenfelül a gabonafélék (kenyér, gabonapelyhek, rizs, durumtészta, bulgur) beiktatása is elengedhetetlen a megfelelő energiaellátás biztosításának érdekében napi 3 adagban, melyből 1 adagnak teljes kiőrlésű gabonának kell lennie.

A túlzott só, cukor és zsírbevitel negatív hatásait fel kell tudni ismerni és korlátozni bevitelüket. Kérje dietetikus segítségét az optimális étrend kialakításához!

Newsletter

Do not miss our promotions, be first informed about our novelties!

Tritonlife BLOG

Go to the blog
Visszahívást kérek