Complex art therapy

Complex art therapy

Ez a módszer a Kokas Klára által kidolgozott Kodály-koncepción alapul. Balás Eszter felfedezte, hogy hiába telik jól egy terápiás óra, ha utána a gyermekek újra elfelejtik a pozitív élményeket és más környezetben ugyanúgy dadognak. A művészeti terápia "elvihető" módszer,  amely személyiségben okoz változásokat.

A művészeti élmény jótékonyan befolyásolja a személyiséget, mely hozzájárul a beszédfélelem leküzdéséhez. A művészet is kommunikáció, amely által beszéd nélkül is kifejezhetjük magunkat, érzéseinket. Ez csökkenti a feszültséget és növeli az önértékelést. A terápia lényegét az ének-zene, a mozgás és az ábrázolás hármas egysége adja. Az ének és a zene segíti a dadogót a helyes légzés, a lágy hangindítás, a hangerő és hangszín akaratlagos befolyásolásának kialakításában.mozgásos gyakorlatok ellazítanak és csökkentik a feszültséget. Az ábrázolás során különféle módszereket ismerhetnek meg a gyermekek: rajzolás, festés, agyagozás, vágás, ragasztás stb. Ez fejleszti a finommozgást, amely hatással van a beszédszervek mozgására is.

Komplex művészeti terápia

A beszédfolyamatosságok zavarainak (hadarás, dadogás) kezelésére nyújt lehetőséget a komplex műveszti terápia, melynek komplexitását az alkotó folyamatok különböző formáinak (mozgás, ének, ábrázolás) kombinált alkalmazása adja. Ezek a tevékenységek indirekt módon hatnak a dadogásra és hadarásra: nem konkrét technikákat tanulnak a gyerekek beszédük javításához, hanem az alkotás közben megélt személyiségformáló hatások tapasztalásait lesznek képesek átültetni a mindennapokba. Az alkotófolyamatban való részvétel, az alkotások létrehozása és befogadása erőteljes hatást gyakorol a személyiség alakulására: csökken a görcsösség, formálódik a beszédhelyzethez való hozzáállás, az önmagukba vetett hit erősödésével párhuzamosan szelídülnek a tünetek.

A zene, a festés, a rajzolás, a gyurmázás, maszatolás, tépés, mozgások, tánc mind olyan nonverbális eszközökké válnak a szakember kezében, mellyel segíti kis klienseit a nehezen megfogalmazható érzések konkretizálásában, megértésében, átformálásában.

A művészeti tevékenységeket a terápia folyamatában szükség esetén beszédtechnikai elemekkel egészítik ki szakembereink, így több irányú támogatást kapnak a hozzánk forduló gyerekek a dadogás és hadarás tüneteinek csökkentésében, megszüntetésében.