Gyógypedagógiai ellátás a TritonLife-ban

Gyógypedagógiai ellátás a TritonLife-ban

 

A gyógypedagógia az a tudományterület, amely a sajátos nevelési igényű (SNI) és különleges bánásmódot igénylő gyermekek és felnőttek fejlesztésével, oktatásával, nevelésével és társadalmi integrációjával foglalkozik. Célja, hogy támogassa azokat az egyéneket, akik testi, szellemi, érzékszervi vagy viselkedési nehézségekkel élnek, hogy teljesebb életet élhessenek, és a lehető legjobban kihasználhassák képességeiket.

A gyógypedagógiai ellátás célja

1. Diagnosztika

A gyógypedagógusok különböző tesztek és megfigyelési módszerek segítségével felmérik a gyermek vagy felnőtt képességeit, nehézségeit és erősségeit. A diagnosztika alapján személyre szabott fejlesztési tervet dolgoznak ki.
Elemei: anamnézis felvétel, meglévő dokumentációk áttekintése, megfigyelés kötetlen és irányított helyzetben, standardizált tesztek alkalmazása a különböző képességterületek felmérésére, egyéni és családi interjú, eredmények kiértékelése, javaslat meghatározása.

2. Speciális fejlesztési programok

Egyéni vagy csoportos fejlesztések, amelyek az érintett személyek speciális szükségleteihez igazodnak. A fejlesztés célja lehet a kommunikációs készségek javítása, a tanulási nehézségek leküzdése vagy a szociális készségek fejlesztése.
A játékos fejlesztési módszerek kiemelkedő szerepet játszanak a gyermekek tanulásában és fejlődésében. Ezek a módszerek nemcsak szórakoztatóvá teszik az elsajátítás folyamatát, hanem hatékonyan támogatják a kognitív, szociális, motoros és érzelmi készségek fejlődését is.

3. Oktatás és nevelés
Speciális pedagógiai módszerek és eszközök alkalmazása az érintett személy képességeihez és szükségleteihez igazítva. Az oktatás célja, hogy támogassa az önálló életvitelre való felkészítést, illetve a közösségbe való beilleszkedést.

4. Tanácsadás és támogatás
Tanácsadás nyújtása a szülőknek, pedagógusoknak és más szakembereknek, hogy hatékonyan tudják segíteni az érintetteket. Az egyén környezetének érzékenyítése a speciális szükségletekkel kapcsolatban. A gyógypedagógus és a szülők együttműködése kulcsfontosságú a gyermek fejlődési céljainak eléréséhez. A szülők ismerik legjobban gyermekük egyéni szükségleteit, míg a gyógypedagógus szakmai tudással és fejlesztési eszközökkel támogatja a folyamatot.


Milyen esetekben érdemes gyógypedagógushoz fordulni?

A szülők fontos szerepet játszanak abban, hogy időben felismerjék, ha gyermekük fejlődése eltér az életkori normáktól, vagy ha olyan nehézségeket tapasztalnak, amelyek akadályozhatják őket a tanulásban, a kommunikációban vagy a szociális kapcsolatokban. Tehát abban az esetben érdemes szakemberhez fordulni, ha:

  • a gyermek fejlődése jelentősen eltér a kortársaiétól.
  • az említett jelek több területen is megmutatkoznak (pl. mozgás, beszéd, szociális készségek).
  • a szülők vagy pedagógusok tartós problémát tapasztalnak a gyermek fejlődésében vagy iskolai teljesítményében.
  • a gyermek viselkedése, tanulási képességei vagy érzelmi állapota jelentősen megváltozik.

Leggyakoribb tünetek:

  • Késik a forgás, kúszás, mászás vagy járás.
  • Egyensúly- és koordinációs problémák, például gyakori elesés.
  • Finommotoros nehézségek, például nem tud ceruzát fogni, rajzolni vagy építőkockákat rakosgatni.
  • Írási nehézségek (pl. görcsös ceruzafogás, betűk formázásának problémája).
  • Nehézségek a kézügyességet igénylő tevékenységekben (pl. gombolás, cipőkötés).
  • 2 éves kor után sincs legalább 50 aktív szó, nem alkot többelemű kombinációkat.
  • A gyermek beszéde nehezen érthető, bizonyos hangokat nem ejt ki vagy helytelenül használja őket.
  • Nehezen érti a bonyolultabb utasításokat vagy nem használja helyesen a szavakat.
  • Betűk, szavak felcserélése vagy kihagyása.
  • Lassú olvasási sebesség, szövegértési problémák.
  • Nem érti az alapvető matematikai műveleteket, számfogalom hiánya.
  • Nehezen tud hosszabb ideig koncentrálni, könnyen elkalandozik.
  • Nem érdeklődik más gyerekek iránt, nem kezdeményez játékot.
  • Nehezen alkalmazkodik a csoportos helyzetekhez, például óvodai vagy iskolai közösségben.
  • Gyakori szorongás, agresszió vagy túlzott félénkség.
  • Hangulatingadozások vagy érzelmek kifejezésének hiánya.
  • Nem tart szemkontaktust, nem érti a társas helyzeteket, ismétlődő viselkedések.
  • Túlzott reakció bizonyos ingerekre, például zajra, fényre vagy érintésre.
  • Nem reagál megfelelően bizonyos érzékszervi ingerekre (pl. fájdalomra vagy hőmérsékletre).
  • Mozgáskoordináció problémák, például nehezen tanul meg biciklizni vagy labdázni.
  • Folyamatos mozgásigény, nehéz a gyermek figyelmét lekötni.
  • Nem tud várni a sorára, hirtelen, meggondolatlanul cselekszik.
  • Nem tud egyszerű problémákat megoldani vagy nehézséget okoz az új helyzetek megértése.
  • Mozgáskoordinációs vagy finommotoros nehézségek.

Gyógypedagógiai hatáskörbe tartozó problémák

A TritonLife Magánkórházak gyógypedagógiai szolgáltatásai széles körben kínálnak megoldást különböző fejlesztést igénylő problémákra, a gyermekek és felnőttek egyéni igényeire szabva.

Beszéd- és kommunikációs zavarok

  • Beszédindítás: Támogatást nyújtunk azoknak a gyermekeknek, akik később kezdenek beszélni, vagy beszédfejlődésük eltér az átlagostól.
  • Dadogás és hadarás: Olyan speciális terápiákat alkalmazunk, amelyek segítenek a gördülékeny beszéd elsajátításában.
  • Nyelvlökéses nyelés: Logopédiai és gyógypedagógiai módszerekkel segítjük a helyes nyelési és beszédtechnikai minták kialakítását.
  • Artikuláció fejlesztése: a beszédképzés és kiejtés javítására irányuló gyakorlati folyamatokkal segítjük a hangok tiszta, pontos és érthető kiejtését.

Tanulási zavarok

A tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek számára a gyógypedagógia számos speciális eszközt és módszert kínál, amelyek célja az egyéni igényekhez igazodva segíteni a gyermekeket az iskolai teljesítményük javításában.

  • Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia: Egyéni fejlesztési tervek alapján támogatjuk az olvasási, írási vagy számolási nehézségekkel küzdő gyermekeket.
  • Figyelemzavar és koncentrációs problémák: Speciális tanulástechnikai gyakorlatokkal és módszerekkel fejlesztjük a figyelem fenntartását.

Autizmus spektrumzavar (ASD)
Az autizmus spektrumzavarban élő gyermekek és felnőttek számára egyéni és csoportos fejlesztéseket kínálunk, amelyek javítják a kommunikációs és szociális készségeket, valamint segítik a mindennapi rutinok kialakítását.


Viselkedési és érzelmi problémák

  • Figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD): Egyéni és csoportos foglalkozásokkal segítjük a gyermekeket a viselkedésük szabályozásában és az érzelmi stabilitás megteremtésében.
  • Szorongás, magatartási nehézségek: Pszichológiai támogatással és fejlesztő terápiákkal oldjuk a szorongást és segítjük a gyermekeket a közösségi alkalmazkodásban.

Korai fejlesztés

  • Csecsemők és kisgyermekek támogatása: Korai fejlesztő programokat nyújtunk azoknak a gyermekeknek, akiknél a fejlődési mérföldkövek (pl. mozgás, beszéd) elmaradása tapasztalható.
  • Koraszülött babák fejlesztése: Speciális terápiás módszerekkel segítjük a koraszülött gyermekek fejlődésének felzárkózását.

Iskolaelőkészítő foglalkozások
Az óvodás korosztálynak szánt programjaink célja, hogy a gyermekek magabiztosan kezdjék el az iskolát, különös tekintettel a tanulási képességekre, figyelemre és szociális készségekre.

Konduktív pedagógia
Komplex pszichomotoros felméréssel és fejlesztéssel segítjük a babák és kisgyermekek mozgásfejlődését.

Pszichológia, neuropszichológia
Gyermekpszichológusaink az egyéni jellemzőkre koncentrálva segítenek a gyermekek pszichés és lelki akadályainak leküzdésében. Az intelligenciavizsgálatok segítségével pedig differenciálhatóak a különböző pszichológiai-gyógypedagógiai eltérések.

Szülői tanácsadás és támogatás
A szülők számára szakmai tanácsadást nyújtunk, hogy otthon is hatékonyan segíthessék gyermekük fejlődését. Tájékoztatást adunk a fejlesztési lehetőségekről és az otthoni környezet kialakításáról. Fontos, hogy a szülők és a szakemberek között egy olyan bizalmi kapcsolat épüljön ki, amely segítségével közösen tudják megteremteni azokat a feltételeket, amelyekre a gyermeknek szüksége van a fejlődéshez.

Korszerű technológiák és digitális megoldások a gyógypedagógiai fejlesztésben

Alapvetően szakmailag nem támogatott a kisgyermekek digitális eszközhasználata. Azonban mi abban hiszünk, hogy a MÉRTÉKLETESSÉG a kulcsa ennek is. A mai változó világban nem hagyhatjuk figyelmen kívül a digitalizáció előtérbe kerülését, amelynek gyermekeink is szemtanúi. Ez a változás alapjaiban fogja megváltoztatni a gyermekeknél tapasztalt problémák típusait is, illetve az arravaló reakciót is, amelyben a TritonLife szeretné a legkorszerűbb elveket vallani.
Törekvésünk célja, hogy olyan digitális megoldásokat fejlesszünk ki, amelyek segítségével hatékonyabbá válhatnak a képességfejlesztési folyamatok, azonban nem válnak a fejlesztendő egyének a hátrányok áldozataivá.
Hamarosan egy olyan applikációt használhatnak ügyfeleink, amelyek segítségével otthonról tudnak gyakorlófeladatokhoz jutni, ezáltal segítve a különböző elmaradások felszámolását.