Németh Zsófia
Németh Zsófia sokrétű tapasztalatot szerzett a gyógypedagógia különböző területein, így az általa összeállított logopédiai foglalkozások mind-mind nagy háttértudást foglalnak magukba. A legjobb eredményeket szerinte úgy érhetjük el, hogy a gyermek, a szülők és a logopédus igazi csapatot alkotnak, az órai és az otthoni gyakorlás kéz a kézben járnak.
Németh Zsófia sokrétű tapasztalatot szerzett a gyógypedagógia különböző területein, így az általa összeállított logopédiai foglalkozások mind-mind nagy háttértudást foglalnak magukba. A legjobb eredményeket szerinte úgy érhetjük el, hogy a gyermek, a szülők és a logopédus igazi csapatot alkotnak, az órai és az otthoni gyakorlás kéz a kézben járnak.
- A tanítóim hamar felismerték a kommunikációs készségeimet, és rengeteg szépkiejtési, próza- és versmondó versenyre jártam. Az érettségi után nyelvszakokra jelentkeztem – főként a keleti nyelvek érdekeltek –, de úgy hozta a sors, hogy nem vettek fel. Egy rövid ideig bébiszitterként dolgoztam, és akkor jöttem rá, hogy van affinitásom gyerekekkel foglalkozni. Mindeközben a segítői szakma is egyre inkább hívogatott, és a beszéd szeretetével párosítva kerekedett ki ebből a logopédia – kezdi Németh Zsófia, aki 2012-ben végzett az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán, logopédia szakirányon.
A tanulás a szíve csücske
– Nagyon szeretem az alma materemet, így miután az egyetemi gyakorlat során autizmussal élő, óvodás gyerekekkel foglalkoztam, ismét beiratkoztam az ELTE-re, autizmus spektrum zavarok pedagógiája szakirányú továbbképzésre. Több irányba is elkanyarodtam ezeken a tudományterületeken belül, de szépen lassan visszaeveztem a logopédia felé. Az egyik tapasztalat hozta a lendületet a másikhoz – meséli a logopédus, aki később még egyszer visszatért alma materébe, és 2021-ben elvégezte a gyógypedagógia tanár mesterképzési szakot.
Sokrétű tapasztalatszerzés
Németh Zsófia először a Humánus Alapítványi Iskolában dolgozott logopédusként, majd a GAPS Alapítványnál töltött be gyógypedagógusi, gyógypedagógiai tanácsadói munkakört. Ezt követően a Prizma Általános Iskola és Óvodában osztályfőnökként tevékenykedett, ahol autizmus spektrum zavarral diagnosztizált kisiskolás korú gyermekek iskolai beilleszkedését, fejlődését, tantárgyi előmenetelét segítette.
– 2015-től magánpraxisban is segítem a hozzám forduló gyerekeket, fiatal felnőtteket. Többek között beszédindítás, artikulációs zavarok, nyelvlökéses nyelés, autizmus specifikus fejlesztés, diszfónia és beszédtechnika terén segítem a klienseimet – mondja a logopédus, aki 2018-tól a Semmelweis Egyetem Pető András Gyakorló Óvodában is tevékenykedik, az egyetem Pető András Karán pedig 2019 óta oktat konduktorhallgatókat.
Életkortól függetlenül mindenkit szeretettel vár
Németh Zsófia mindezeket az izgalmas tapasztalatokat a TritonLife csapatában is kamatoztatni tudja. – Nagyon tetszik a TritonLife emberközpontú hozzáállása, és hogy minden feltétel adott ahhoz, hogy magas szintű munkát tudjunk végezni – hangsúlyozza a szakember, akit leginkább a gyerekekkel, családokkal való közös munka motivál.
Ami pedig a korosztályt illeti, kortól függetlenül bizalommal fordulhatunk a logopédushoz, hiszen korábban is igen széles volt az az életkori paletta, amivel dolgozott. Legyen szó például beszédindításról, vagy autizmus specifikus fejlesztésről, vagy épp egy beszédalkalmassági vizsgára vagy fontos prezentációra való felkészítésről, hosszabb és rövidebb távú kihívások is rá szoktak találni a szakemberre, aki kifejezetten élvezi, hogy ilyen változatos hivatásban találta meg a szenvedélyét.
Csapatmunka, két szempontból is
– Én abban hiszek, hogy a szülőkkel együtt kell dolgozni a fejlődés érdekében, az nem működik, hogy kiemelünk valahonnét egy gyereket, “megszereljük”, és utána hazamehet. Ezt persze nagyon kurtán fogalmaztam meg, de a fő gondolat mögötte az, hogy a gyermek, a szülők és a logopédus igazi csapatot alkossanak. Olyan terápiás tervet kell felállítanom, amihez az otthoni gyakorlás is sikeresen hozzátevődik, hiszen a kettő kéz a kézben jár.
A szakember szerint az is kulcskérdés, hogy betartsuk a szakmai kompetenciahatárokat. Ő tehát minden esetben arra törekszik, hogy átlássa, miben tud segíteni, és mi az, amihez egy másik szakember segítségét kell igénybe venni. A várt eredményt ebből a szemszögből nézve is a csapatmunka tudja meghozni.
Kikapcsolódás: városi séták, olvasás, népzene
Amikor kedvenc szabadidős tevékenységeiről kérdezzük Németh Zsófiát, arról mesél, hogy gyermekével közösen nagyon szeretnek Budapesten csatangolni, felfedezni lakóhelyüket úgy, mintha turistaként járnák a főváros utcáit: felmennek a várba, megnézik a Parlamentet, vagy épp a Citadellát.
– Szeretném neki megmutatni szülővárosa szépségeit. A legtöbb szabadidőmet mostanában ezzel töltöm, de könyvtárba is nagyon szeretek járni, szívesen olvasok pszichológiai témájú könyveket, de a különböző életutakról szóló regényeket és a gyermekmeséket, -verseket is kedvelem. Az egész család odavan a magyar folklórért, népzenéért, közösen mondjuk a verseket, dúdoljuk a dalokat – mutat rá a logopédus, akit a barátokkal töltött idő is igazán feltölt, és hamarosan a sportolást is vissza szeretné csempészni a mindennapjaiba.