
Pszichomotoros fejlesztés
A konduktorok feladata – az objektív tesztek alapján történő, egész személyiséget, temperamentumot és körülményeket figyelembe vevő felméréseken túl – a komplex fejlesztésekre, terápiákra is kiterjed. A csecsemők, kisgyerekek mozgásos cselekvéséhez kapcsolódó képességeit – finommozgásaikat, nagymozgásaikat, kognitív képességeiket, figyelmüket, kommunikációjukat, beszédértésüket – összetett módszerekkel lehet fejleszteni, szükség esetén pedig a megfelelő szakemberhez való továbbirányítással segít a konduktor.
Ahogy a pszichomotoros felmérésről szóló cikkünkben kifejtettük, az első két év az emberi fejlődés legdinamikusabb szakasza. Az alapos anamnézisfelvétel és vizsgálat célja, hogy megállapítsuk, hol tart a csecsemő az ő korosztályától, korátlagától elvárható fejlettség tükrében.
Mindez a lehető legoptimálisabb helyzetben, a lehető legkevesebb stressz közepette, egyfajta játékként érzékelve történik, hiszen a kisbabákat könnyen megviselheti az éhség, a fáradtság, a front, a fogzás, a különböző oltások, az álmatlan éjszakák, és hogy bestresszeltek-e az adott szituációtól.
A kikérdezés és a vizsgálat után a konduktor megbeszéli a szülővel, hogy mit figyelt meg, és hogy mely tippeket, tanácsokat érdemes otthon betartani.
Fel kell ismerni, hogy melyek azok a helyzetek, amikor nem feltétlenül kell terapizálni, hanem kisebb-nagyobb tippekkel, tanácsokkal otthon is jó irányba és tempóval haladhat a fejlődés.
Nincs bolyongás – a megfelelő helyre irányítjuk tovább
Az egy-két alkalmas konzultációk után a szakember vagy „elengedi”, vagy szükség esetén a megfelelő helyre továbbirányítja a szülő-gyermek párost, legyen szó gyógypedagógusról (hallás-, látás- vagy beszédfejlesztés esetén), szülő-csecsemő konzulensekről (például az optimális alvásrendszer kialakítása esetén), gasztroenterológusról (kalóriabevitellel, speciális tápszerekkel, allergiákkal kapcsolatosan), vagy neurológusról (az esetleges idegrendszeri rendellenességek kivizsgálása, diagnosztizálása és kezelése kapcsán).
A szülők nyugodtabban távozzanak, mint ahogy beléptek
Fontosnak tartjuk, hogy olyan szemléletmódot képviseljünk, amelyek a gyermeki fejlődés minden aspektusát figyelembe veszik: mozgásnevelést, beszédnevelést, önellátást, óvodai nevelést és iskolai oktatást. Célkitűzésünk, hogy a hozzánk érkezők nyugodtabban távozzanak, mint ahogy beléptek az ajtón.
Szívügyünk, hogy felesleges terápiák ne terheljék a kisbabákat, hiszen a túlingerlésnek hosszú távú hatásai is lehetnek az idegrendszer fejlődésében. Sajnos gyakori az aggály- és félelemkeltés a szülők körében, akik ijedtükben az internetet bújják, és olyan divatterápiákra bukkannak, amik esetlegesen fájdalmasak is lehetnek a csecsemők számára. Célunk, hogy eloszlassuk a szülők szorongását, és megoldásokat kínáljunk nekik.