Endometriózis diéta

Váljon boldog édesanyává az endometriózis diéta segítségével!

Egy egészséges párkapcsolatnak megvannak a mérföldkövei, amelyek között az egyik legnagyobb jelentőséggel bíró állomás a gyermekvállalás. A családalapítási vágynak számtalan oka lehet, racionális okokat azonban aligha tudunk felsorolni. Nem is kell túlgondolni az ehhez kapcsolódó igényeket, hiszen társas lényeknek születtünk, amelynek egyértelmű célállomása az apa-anya-gyermek triumvirátus.

A fogantatás azonban nem minden esetben zajlik zökkenőmentesen, ugyanis a nők és férfiak esetében is 50-50%-ban felmerülhet a meddőség veszélye. Megoldás szerencsére létezik, a lehetőségeket azonban korlátozzák a terméketlenséget kiváltó okok. Van olyan szerencsére, hogy elég odafigyelni az egészséges étrendre és a testi-lelki harmónia fenntartására ahhoz, hogy Ön is boldog édesanyává váljon. Ismerje meg a meddőség hátterében álló okokat, és az orvoslásban fontos szerepet játszó endometriózis diétát!

endometriózis diéta

Az endometriózis meddőséghez vezethet

A terméketlenséget kiváltó okok

A gyermekvállalás és a szülővé válás minden ember életének egyik, ha nem a legszebb pillanata. Az odavezető út azonban nem minden alkalommal történik úgy, ahogy az a nagy könyvben meg van írva. Ennek a problémának a hátterében a terméketlenség áll. A pontos definíció értelmében akkor beszélhetünk meddőségről, amikor rendszeres (fogamzásgátlás-mentes) szexuális együttlét után egy éven belül nem alakul ki várandósság. A probléma hátterében számtalan kiváltó ok megbújhat, mint például

  • a genetikai betegségek (cukorbetegség, inzulinrezisztencia=IR, mellékvese- vagy pajzsmirigy elégtelenség),
  • a különböző fertőzések-, illetve a túlzott dohányzás és alkoholizmus következményei,
  • a lelki problémák (depresszió, stressz),
  • és nem utolsó sorban a méh megbetegedései (policisztás petefészek szindróma=PCO, myoma ovulációs problémák, endometriózis stb).

A meddőség Magyarországon fele-fele arányban mindkét nemet veszélyezteti, ugyanis a férfiak esetében a spermiumok nem megfelelő minősége és alacsony száma ugyanúgy terméketlenséghez vezethet. A problémával küszködő pároknak szerencsére hazánkban nem egy lehetőségük van arra, hogy a gyermekvállalás végül sikeres legyen, mi több, 2020-tól a meddőség kivizsgálása és a gyógyszeres kezelése hazánkban ingyenessé vált.

A meddőség legjellemzőbb tünetei

  1. A fogamzásgátlás elhagyása ellenére, rendszeres házasélet mellett egy éven belül sem sikerül a gyermeknemzés.
  2. A rendszertelen menstruáció, a hosszabb ideje kimaradó havi vérzés, de az elhúzódó, erős vérzéssel társuló menzesz egyaránt utalhat a meddőségre.
  3. A havi vérzés ideje alatt (vagy anélkül) kínzó alhasi görcsök jelentkeznek.
  4. A szexuális együttlét fájdalommal jár.

Az endometriózis hátterében

A probléma kialakulása

Az endometriózis egy gyakori, azonban annál kevésbé ismert betegség. Bizonyos kutatások értelmében napjainkban a nők 5-10 százalékánál előforduló probléma, amely becsült értékek szerint globálisan 176 milliót, míg Magyarországon kétszázezer nőt érint. A probléma komoly, ugyanis nemcsak kínzó menstruációs fájdalmakkal jár, de az esetek 30-40 %-ban meddőséghez vezet. Kialakulásának hátterét és pontos megszüntetését az orvosok még napjainkban sem tudták tudományosan meghatározni, azonban több kutatás szerint is léteznek olyan alternatív megoldások, amelyekkel az endometriózis egyaránt megelőzhető és megszüntethető.

Az endometriózis fogalma és működése

Az endometriózis elnevezés már pontosan utal a betegség hátterére, ugyanis az „endometrium” szó nem jelent mást, mint a méh belső felszínét borító nyálkahártyát. Amikor endometriózisról beszélünk, akkor egy olyan jelenséggel és folyamattal szembesülünk, amely során a méh üregén kívül megjelenő méhnyálkahártya-szövetek egy krónikus gyulladást indítanak el a női szervezetben. Ennek oka, hogy a hormonális változások következtében a külső szövetek éppen úgy működnek „odakint”, mint a méhen belül.

Az alhasi fájdalmakon túl a leggyakoribb szimptómák között emlegetjük a fáradékonyságot, a ciklikusan visszatérő fájdalmas vizelet-, illetve székletürítést, de az egyéb emésztési panaszokat is. Fontos, hogy az ilyen jellegű problémák jelentkezését egy azonnali kivizsgálás kövessen, mert az endometriózis következményeiként megjelenhetnek

  • ciszták,
  • belső szervi összenövések,
  • de hegesedések is,

amelyek végül meddőséghez vezethetnek. Az endometriózis során kialakuló és felmerülő problémák mértékét a női ciklus ideje alatt termelődő ösztrogén határozza meg, éppen ezért az orvoslás szempontjából az egyik leghatékonyabb kezelésnek az ösztrogénszint csökkentése számít. Egy tökéletesen kialakított étrenddel pillanatok alatt elindul az ösztrogén redukálása, így az endometriózis aktivitása csökken, a fájdalom pedig alábbhagy.

Az endometriózis étrend több egy diétánál

A termékenységi problémákkal küzdő nők mielőbb szeretnének utánajárni a sikertelenség okainak. Az endometriózis tíz nőből egyet biztosan érint, a tudományos tézisek hiányában azonban nehéz meghatározni, hogy valójában ki küszködik ezzel a betegséggel. Ha a jellegzetes tünetek ugyan nem is jelentkeznek, gyermekvállalás előtt akkor is érdemes endometriózis diétába kezdeni, ugyanis így már a probléma kialakulásának esélye is csökken.

Az endometriózis diétától nem kell megijedni, mert valójában nem is a tipikus értelemben vett korlátozással és szigorú önmegtartóztatással teli diétáról van szó. Ezzel a fogalommal sokkal inkább azonosítható egy egészséges étrend és életmód.

Nincsenek konkrét szabályok, nincsen önsanyargatás, csak egy kiegyensúlyozott rutin, amelyben megfér a helyes étkezés és a rendszeres sportolás is. Az endometriózis étrend teljes mértékben alkalmazkodik az Ön személyiségéhez, életviteléhez és mindennapi szokásaihoz. A flexibilitás ellenére természetesen itt sem beszélhetünk 100%-os ételválasztási szabadságról, bizonyos összetevőkről és néhány kedvenc harapnivalóról le kell mondani.  

A helyes endometriózis étrend alapjai

Ahogyan az korábban is elhangzott, az endometriózis okozta fájdalmak kialakulását és egyéb következményeit az ösztrogénszint redukálásával lehet hatékonyan megszüntetni. Ebből kifolyólag a helyes endometriózis étrend titka az olyan ételek és összetevők kiválasztásában rejlik, amelyek minden szempontból segítik a szervezetet a gyulladáscsökkentésben. A megfelelő étrendben nem kapnak helyet a vörös húsok, a különböző tejtermékek, illetve a glutént, cukrot, szóját, tartósítószert tartalmazó ételek sem, ugyanis ezek egytől-egyig fokozzák a gyulladást. Ennek értelmében a helyes endometriózis diéta alapjai közé tartoznak a:

  1. Zöldségek: mert az összetevők komplexitásának köszönhetően (vitaminok, ásványi anyagok, fitotápanyagok) támogatják az egészséges emésztést és a bélflóra egészségének fenntartását.
  2. Halak, tengeri herkentyűk: mert a bennük megtalálható omega-3 zsírsavak nagyon sokat jelentenek az egészséges étrend kialakításában. Gyulladáscsökkentő hatással bírnak, így az endometriózis természetes „ellenszerei”.
  3. Víz: mert ahogyan minden diéta és étrend során fontos a méregtelenítés, ezért a folyamatos és megfelelő mennyiségű folyadékbevitel kifejezetten jelentős szempont. Egy bizonyos idő után a víz unalmassá válhat, ezért érdemes beszerezni koffeinmentes teákat is!
  4. Hüvelyesek: mert a bab, a borsó és minden hüvelyes a hormon kiegyensúlyozó hatásának köszönhetően az endometriózis alapját képezhetik.

Út az endometriózis megszüntetése felé: FODMAP étrend

Az étrendváltás titka mindig a fokozatosságban rejlik. A drasztikus és hirtelen változtatások következtében nemcsak kóros súlyvesztéssel kell számolni, de olyan kellemetlenségekkel is, mint a folyamatos puffadás. Ennek elkerülése érdekében érdemes azonnal megismerkedni a FODMAP étrenddel, mert így már az első próbálkozások is sikeresek lesznek.

A FODMAP egy angol mozaikszó, amely azoknak a szénhidrát-típusoknak (Fermentábilis Oligoszacharidok, Diszacharidok, Monoszacharidok And Poliszacharidok) a neveit takarja, amelyek nehezen szívódnak fel a vékonybélben és ezért puffadást és egyéb kellemetlenségeket okoznak. A diétához kapcsolódó ételek a FODMAP-érték tekintetében kerülnek kiválogatásra – melyikben és milyen mértékben találhatóak meg a felsorolt szénhidrátok. Minél alacsonyabb a FODMAP-érték annál nagyobb eséllyel csökken az endometriózis kockázata.

Ezt az technikát elsősorban az IBS – irritábilis bélszindróma – esetében kezdték el alkalmazni, de hamar kiderült, hogy az endometriózis megszüntetésében is jelentős szerepet játszik. A metódus kialakítása és véghez vitele során azonban érdemes szakember segítségét kérni, ugyanis az étrend hathetes periódusokkal dolgozik, amelyek között olykor lehetőség van a magas FODMAP-értékkel rendelkező ételek beiktatására is. Nem mindegy azonban, hogy mindez mikor és hogyan történik.

A tudatos életmódváltás lépéseinek különválasztása

Az életmódváltást minden esetben tudatosan és fokozatosan kell felépíteni ahhoz, hogy a végén valós eredményt legyünk képesek produkálni. A legfontosabb tevékenységek között említhetjük, hogy megtanuljuk különválasztani az értékes és az ártó ételeket, hogy időben tisztázzuk az összetevők hatékony/kártékony hatásait, és mindehhez megfelelő testmozgást biztosítsunk. Ezen kívül azonban legalább ekkora figyelmet kell szentelni a kognitív folyamatok tisztázásának is.

Az endometriózis által sújtott nőknek szükségük van egy egészséges étrend és életmód kialakítására, de ennek megvalósításában sokan elbuknak, amiért fejben nem megfelelően azonosítják az ehhez tartozó lépéseket – összemossák a vágy és a cél határait, nem tudják beilleszteni a mindennapi rutinba az elvárt új életmód alapvetéseit. Ennek elkerülése érdekében ebben az esetben – de más diéta kapcsán is – tartsa észben a következő gondolatokat:

  1. Mindenképp azonosítsa az érzést, amire vágyik! Ebben az esetben ez nem más, mint a betegség és az ebből fakadó következmény megszüntetése, illetve az egészséges életmód kialakítása.
  2. Tervezze meg a vágy eléréséhez szükséges legideálisabb utat! Mit értünk ez alatt? Olyan sikerről még nem hallottunk, amely erőltetett módon ment végbe. Kizárólag olyan ételeket és tevékenységeket illesszen be a mindennapos rutinjába, amely egyébként sem áll távol a személyes preferenciáitól!
  3. Nevezze meg konkrétan a vágyott eredményt! Az életmódváltáshoz tartozó minden cselekedetedet azzal tudja még hangsúlyosabbá tenni, ha minden nap észben tartja a kívánt célt, a gyógyulást, a feltöltődést és a gyermekáldást.

Hírlevél

Ne maradjon le akcióinkról, értesüljön első kézből újdonságainkról!

Tritonlife BLOG

Tovább a blogra
Visszahívást kérek