Autizmus és beszédfejlődés
Az autizmus spektrum zavart az idegrendszer fejlődési zavaraként szokták meghatározni. Az érintettek kommunikációja merőben más a tipikusan fejlődő gyermekekénél, felnőttekénél. A kommunikatív viselkedések mássága mind a nyelvi, mind a nem nyelvi kommunikációban jelentkezik.
Korábbi felfogások szerint az autizmus, mint jelenség, legtöbbször három viselkedés eltérésében nyilvánul meg:
- kölcsönösséget igénylő szociális interakciók
- kölcsönösséget igénylő kommunikáció
- rugalmatlan viselkedésszervezés és gondolkodás
E három terület eltérő működését nevezi a szakirodalom összefoglalóan autisztikus triásznak. Ma már azonban gyakori kifejezés az autisztikus diád is, mely két területre szűkíti a megfogalmazást:
- tartós deficit a szociális kommunikációban és szociális interakciókban
- szűk körű ismétlődő mintázatok a viselkedésben, érdeklődésben, aktivitásban
Az autizmus alapvetően egy külön kategória, ha a rendellenességeket tekintjük, azonban ennek a jelenségnek is van nyelvi érintettsége. Fontos, hogy autizmus esetében nem lehet csak a nyelvi eltérést "gyógyítani", az egész személy komplexen kezelendő és a beszédfejlesztés mellett egyéb más területek fejlesztése is indokolt. Általában nem a beszédet, hanem a kommunikáció működését tanítjuk.
Az autizmussal élő személy jellemzői:
- közömbösség
- nyelvi fejlődés elmaradása
- szemkontaktus kerülése
- nonverbális eszközöket nehezen értik
- kortárs kapcsolatok sérültek/hiányoznak
- beszélgetésben a kölcsönösség hiánya
- társas szabályokat rosszul vagy egyáltalán nem értik
- szavak, mondatok ismételgetése, miután elhangzottak (echolália)
- probléma az elvont fogalmak megértésében
- gyakran kiemelkedő tehetség egy-egy területen