ADHD- orvosi kivizsgálás komplex csomag gyermekek részére (4-18 év közötti) - 1. konzultáció
Kedves Páciensünk! Mivel az első konzultáció a komplex csomaghoz tartozik, így a konzultációra való jelentkezéssel automatikusan igénybe veszi a komplex csomagot is. Kérjük, hogy ezt tartsa szem előtt időpontfoglalás során!
Az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) az egyik leggyakoribb gyermek- és serülőkori viselkedési zavar, melynek jellemző tünetei a nagymértékű figyelmi nehézségek, impulzív viselkedés, nyugtalan magatartás (hiperaktivitás), mely megnehezíti a gyermek óvodai, vagy iskolai beilleszkedését és kihatással lehet kognitív teljesítményére. Az ADHD-tünetegyüttes kora gyermekkorban kezdődik, már kétéves kor körül is észlelhetők lehetnek jellegzetes tünetek, amelyek többnyire a serdülőkor végéig okoznak jelentős nehézségeket, és az esetek egy részében felnőttkorban is fennmaradnak.
Tudnivaló, hogy hasonló tüneteket más problémák is előidézhetnek (pl.: idegrendszeri éretlenség, specifikus tanulási zavar, értelmi fejlődés késése, depresszió, érzékszervi problémák vagy negatív életesemények, illetve családi, környezeti hatások következtében kialakuló viselkedésproblémák), ezért a differenciáldiagnosztika igen fontos.
Mikor gyanakodhatunk az ADHD jelenlétére?
• Ha a gyermek impulzív, türelmetlen, nyugtalan, viselkedését nem tudja kontrollálni, figyelmét nem képes fenntartani, fókuszálni. Ezek a tünetek különböző helyzetekben (iskola, óvoda, család stb.) egyaránt megjelennek.
• Ha a gyerek túlzottan izgő-mozgó, kifáradhatatlan, nehezen ül meg a fenekén szertelen, sokszor balesetezik, a veszélyhelyzeteket nem mindig érzékeli.
• Ha nehezen szabályozza érzelmeit és viselkedését, sokszor meggondolatlanul cselekszik, féktelen, esetleg dühkitörések jellemzik, szabálytartása nehézkes.
• Iskolásként képességeihez mérten alulteljesít , vagy teljesítménye hullámzó, figyelmetlen, vagy figyelme könnyen terelődik, esetleg tartós terhelésre könnyen elfárad. A tanórákon zavarja közbeszólásaival a többieket, nem képes a sorát kivárni, vagy lemarad a tevékenységek során, nem követi a tanóra menetét, nem tudja, hogy mi a feladata. Felszerelései hiányosak, könnyen elveszíti a dolgait.
Hogyan történik az ADHD kivizsgálás?
A TritonLife Gyógypedagógiai Központ munkatársai teamet alkotva vizsgálja a bejelentkező gyerekeket, a vizsgálaton túl pedig tanácsokkal, terápiás és fejlesztési lehetőségekkel is támogatja őket és a szülőket. A team tagjai Dr. Grundmann Lilla gyermekpszichiáter, és Nagy Emese Melinda, neuropszichológus. Ha felmerül a gyógypedagógiai vizsgálat, vagy konzultáció szükségessége, akkor gyógypedagógus kollégáink is készségesen állnak rendelkezésükre.
A vizsgálat menete:
• Klinikai pszichológiai első interjú, fejlődéses anamnézis felvétele, klinikai kérdőívek alkalmazása.
• A gyermek neuropszichológiai szemléletű vizsgálata (figyelmi funkciók, munkamemória és emlékezeti képességek, végrehajtó funkciók, érzelmi szabályozás, szociális készségek vizsgálata, szükség esetén intellektuális képességek (IQ) felmérése), mely a gyermek életkorának és problémájának függvényében 2-3 alkalmat vesz igénybe.
• Gyermekpszichiáter által végzett, megfigyelést is tartalmazó specifikus vizsgálat.
A vizsgálati folyamat része egy általános gyermekorvosi vizsgálat és egy vérvétel, mely feltérképezi a gyerek általános egészségügyi állapotát, fizikai jóllétét. A vizsgálatot intézményünkben Dr. Jókay Kinga végzi.
A pontos diagnózis felállításához szükséges a gyermekkel folyamatos kapcsolatban álló pedagógus által írt óvodai vagy iskolai pedagógiai vélemény.
A pedagógiai vélemény megírásához támpontot ad a csatoltan letölthető szempontrendszer.
Időpont foglalás ADHD kivizsgálására:
• Online bejelentkezés: Nagy Emese Melinda, jelentkezés ADHD kivizsgálásra
• Call centeren keresztül: Tel: +36706598888
Milyen kezelési lehetőségek vannak ADHD diagnózis esetén?
Az időben megszülető diagnózis, és a hozzá illeszkedő további kezelések segíthetnek abban, hogy a gyermekek könnyeben teljesítsenek az iskolában, hatékonyabban figyeljenek, a közösségbe könnyebben beilleszkedjenek, mérséklődjenek a magatartás problémáik, a serdülőkorúak könnyen meg tudják szervezni napjaikat, feladataikat, időbeosztásukat. Ezáltal megelőzhetővé válhat a különböző pszichés problémák későbbi előfordulása, valamint megőrizhető a gyermekek harmonikus személyiségfejlődése.
Leggyakrabban alkalmazott terápiás lehetőségek:
• kognitív-viselkedésterápia
• gyógyszeres kezelés (6 éven felül!)
• szülőkonzultáció, szülőtréning
• különböző fejlesztések (mozgásfejlesztés, gyógypedagógiai fejlesztés)
• pszichoterápia