ADHD- orvosi kivizsgálás komplex csomag gyermekek részére (4-18 év közötti) - 1. konzultáció

ADHD- orvosi kivizsgálás komplex csomag gyermekek részére (4-18 év közötti) - 1. konzultáció

Kedves Páciensünk! Mivel az első konzultáció a komplex csomaghoz tartozik, így a konzultációra való jelentkezéssel automatikusan igénybe veszi a komplex csomagot is. Kérjük, hogy ezt tartsa szem előtt időpontfoglalás során!


Az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) az egyik leggyakoribb gyermek- és serülőkori viselkedési zavar, melynek jellemző tünetei a nagymértékű figyelmi nehézségek, impulzív viselkedés, nyugtalan magatartás (hiperaktivitás), mely megnehezíti a gyermek óvodai, vagy iskolai beilleszkedését és kihatással lehet kognitív teljesítményére. Az ADHD-tünetegyüttes kora gyermekkorban kezdődik, már kétéves kor körül is észlelhetők lehetnek jellegzetes tünetek, amelyek többnyire a serdülőkor végéig okoznak jelentős nehézségeket, és az esetek egy részében felnőttkorban is fennmaradnak.


Tudnivaló, hogy hasonló tüneteket más problémák is előidézhetnek (pl.: idegrendszeri éretlenség, specifikus tanulási zavar, értelmi fejlődés késése, depresszió, érzékszervi problémák vagy negatív életesemények, illetve családi, környezeti hatások következtében kialakuló viselkedésproblémák), ezért a differenciáldiagnosztika igen fontos.


Mikor gyanakodhatunk az ADHD jelenlétére?


•    Ha a gyermek impulzív, türelmetlen, nyugtalan, viselkedését nem tudja kontrollálni, figyelmét nem képes fenntartani, fókuszálni. Ezek a tünetek különböző helyzetekben (iskola, óvoda, család stb.) egyaránt megjelennek.
•    Ha a gyerek túlzottan izgő-mozgó, kifáradhatatlan, nehezen ül meg a fenekén szertelen, sokszor balesetezik, a veszélyhelyzeteket nem mindig érzékeli. 
•    Ha nehezen szabályozza érzelmeit és viselkedését, sokszor meggondolatlanul cselekszik, féktelen, esetleg dühkitörések jellemzik, szabálytartása nehézkes.
•    Iskolásként képességeihez mérten alulteljesít , vagy teljesítménye hullámzó, figyelmetlen, vagy figyelme könnyen terelődik, esetleg tartós terhelésre könnyen elfárad. A tanórákon zavarja közbeszólásaival a többieket, nem képes a sorát kivárni, vagy lemarad a tevékenységek során, nem követi a tanóra menetét, nem tudja, hogy mi a feladata. Felszerelései hiányosak, könnyen elveszíti a dolgait.


Hogyan történik az ADHD kivizsgálás?


A TritonLife Gyógypedagógiai Központ munkatársai teamet alkotva vizsgálja a bejelentkező gyerekeket, a vizsgálaton túl pedig tanácsokkal, terápiás és fejlesztési lehetőségekkel is támogatja őket és a szülőket. A team tagjai Dr. Grundmann Lilla gyermekpszichiáter, és Nagy Emese Melinda, neuropszichológus. Ha felmerül a gyógypedagógiai vizsgálat, vagy konzultáció szükségessége, akkor gyógypedagógus kollégáink is készségesen állnak rendelkezésükre.


A vizsgálat menete:


•    Klinikai pszichológiai első interjú, fejlődéses anamnézis felvétele, klinikai kérdőívek alkalmazása.
•    A gyermek neuropszichológiai szemléletű vizsgálata (figyelmi funkciók, munkamemória és emlékezeti képességek, végrehajtó funkciók, érzelmi szabályozás, szociális készségek vizsgálata, szükség esetén intellektuális képességek (IQ) felmérése), mely a gyermek életkorának és problémájának függvényében 2-3 alkalmat vesz igénybe.
•    Gyermekpszichiáter által végzett, megfigyelést is tartalmazó specifikus vizsgálat.
A vizsgálati folyamat része egy általános gyermekorvosi vizsgálat és egy vérvétel, mely feltérképezi a gyerek általános egészségügyi állapotát, fizikai jóllétét. A vizsgálatot intézményünkben Dr. Jókay Kinga végzi.
A pontos diagnózis felállításához szükséges a gyermekkel folyamatos kapcsolatban álló pedagógus által írt óvodai vagy iskolai pedagógiai vélemény.
A pedagógiai vélemény megírásához támpontot ad a csatoltan letölthető szempontrendszer.


Időpont foglalás ADHD kivizsgálására:


•    Online bejelentkezés: Nagy Emese Melinda, jelentkezés ADHD kivizsgálásra
•    Call centeren keresztül: Tel: +36706598888


Milyen kezelési lehetőségek vannak ADHD diagnózis esetén?


Az időben megszülető diagnózis, és a hozzá illeszkedő további kezelések segíthetnek abban, hogy a gyermekek könnyeben teljesítsenek az iskolában, hatékonyabban figyeljenek, a közösségbe könnyebben beilleszkedjenek, mérséklődjenek a magatartás problémáik, a serdülőkorúak könnyen meg tudják szervezni napjaikat, feladataikat, időbeosztásukat. Ezáltal megelőzhetővé válhat a különböző pszichés problémák későbbi előfordulása, valamint megőrizhető a gyermekek harmonikus személyiségfejlődése. 


Leggyakrabban alkalmazott terápiás lehetőségek:


•    kognitív-viselkedésterápia
•    gyógyszeres kezelés (6 éven felül!)
•    szülőkonzultáció, szülőtréning
•    különböző fejlesztések (mozgásfejlesztés, gyógypedagógiai fejlesztés)
•    pszichoterápia