![A magzatnyelv](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/343/8910/conversions/a-magzatnyelv-thumb.jpg)
![Beszédindítás](https://tritonlife.hu/images/placeholder/altalanos-hatter.png)
Beszédindítás
A megkésett beszédfejlődés vagy nyelvi késés meghatározása egyértelműen fogalmaz a jelenséget illetően: megállapítja a nyelv- és beszédfejlődés lassabb ütemét, enyhe időbeli és mennyiségi elmaradását. Azonban amellett, hogy a kifejező beszédben elmaradás tapasztalható, a receptív, azaz értő beszéd teljesen ép. Tehát érdemes nyelvi késésre gyanakodnunk, ha azt tapasztaljuk, hogy gyermekünk 2 éves korában egyáltalán nem vagy csak néhány szót mond, azonban mindent megért, ami az ő életkorában elvárható. Nyelvi késés esetén később is számos jel árulkodhat: megfigyelhető az artikuláció gyengesége, a dajkanyelvi szavak fennmaradása és az egyszerű, korához képest nyelvtanilag nem helyes mondatok képzése. A tünetek a mozgásfejlődésben is megjelenhetnek. A nagy- és finommozgások ügyetlen kivitelezése egyaránt tapasztalható.
Általában a tünetek mellett nem érzékelhető egyéb kognitív zavar, tehát az észlelés, a figyelem, az emlékezet és a gondolkodás képessége megegyezik a tipikus nyelvi fejlődéssel bíró gyermekekével. Ezért van az, hogy megfelelő terápia segítségével az úgy nevezett late talker gyerekek képesek teljesen utolérni tipikusan fejlődő társaikat.
Mit tehetünk?
Szülőként a legtöbb, amit tehetünk, az az, hogy szenzitíven figyeljük gyermekünk fejlődését. Ha azt tapasztaljuk, hogy 2,5-3 éves kor körül (lányoknál 2,5 éves, fiúknál 3 éves kor) még nem rendelkezik legalább 50 szavas aktív szókinccsel, nehezen utánozza az anyanyelv hangjait tisztán és mozgásában is kicsit elmarad a társaktól, akkor mielőbb forduljunk szakemberhez. Hiszen - mint mindig - akkor tudjuk felzárkóztatni a gyermeket a legrövidebb idő alatt, ha minél előbb megkapja a szakszerű segítséget.
A terápia
Beszédközpontunk szakemberei felkészülten várják a hozzájuk fordulókat. Minden esetben egyénre szabott módszert választunk, hiszen minden gyermek más, így más lesz az, amivel eredményt tudunk elérni. Az első alkalommal megtörténik az anamnesztikus beszélgetés a gyermek addigi fejlődéséről, tapasztalt tünetekről. Ezután felmérjük a meglévő képességeket és kizárjuk a halláskárosodás és egyéb kognitív zavar tényét. Ha minden információt begyűjtöttünk, a következő alkalommal kezdődhet is a személyre terápia, melynek elemei lehetnek:
- a természet, tárgyak, állatok hangjainak érzékeltetése, felismerése
- hangutánzás
- képfelismerés
- cselekvés felismerése
- szóismétlés
- képmegnevezés
- cselekvések megnevezése
- szóelőhívás
- mondókák, versek
- éneklés
- mozgásfejlesztés
Cikkek
![A magzatnyelv](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/343/8910/conversions/a-magzatnyelv-thumb.jpg)
![A nyelvi késés](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/346/8916/conversions/a-nyelvi-keses-thumb.jpg)
A nyelvi késés
![A nyelés eltérései](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/350/8920/conversions/a-nyeles-elteresei-thumb.jpg)
A nyelés eltérései
![A dadogás](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/358/8929/conversions/a-dadogas-thumb.jpg)
A dadogás
![A preverbális (beszéd előtti) nyelvi fejlődés](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/344/8914/conversions/a-preverbalis-beszed-elotti-nyelvi-fejlodes-thumb.jpg)
A preverbális (beszéd előtti) nyelvi fejlődés
![Stroke: minden, amit tudni kell a szélütésről](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/366/8942/conversions/a-stroke-thumb.jpg)
Stroke: minden, amit tudni kell a szélütésről
![A verbális (nyelvi) fejlődés](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/345/8915/conversions/a-verbalis-nyelvi-fejlodes-thumb.jpg)
A verbális (nyelvi) fejlődés
![A nyelvi fejlődés zavarai](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/347/8917/conversions/a-nyelvi-fejlodes-zavarai-thumb.jpg)
A nyelvi fejlődés zavarai
![A nyelvfejlődési eltérések felismerése és ellátása](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/348/8918/conversions/a-nyelvfejlodesi-elteresek-felismerese-es-ellatasa-thumb.jpg)
A nyelvfejlődési eltérések felismerése és ellátása
![A hadarás](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/349/8919/conversions/a-hadaras-thumb.jpg)
A hadarás
![A diszlexia](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/351/8921/conversions/a-diszlexia-thumb.jpg)
A diszlexia
![Az afázia](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/352/8922/conversions/az-afazia-thumb.jpg)
Az afázia
![Hangképzési zavarok](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/353/8923/conversions/hangkepzesi-zavarok-thumb.jpg)
Hangképzési zavarok
![Beszédproblémák személyiségre gyakorolt hatása](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/354/8925/conversions/beszedproblemak-szemelyisegre-gyakorolt-hatasa-thumb.jpg)
Beszédproblémák személyiségre gyakorolt hatása
![Az iskolaérettség](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/355/8926/conversions/az-iskolaerettseg-thumb.jpg)
Az iskolaérettség
![Az artikulációs zavarok](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/357/8928/conversions/az-artikulacios-zavarok-thumb.jpg)
Az artikulációs zavarok
![Mit csinál a logopédus?](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/359/8931/conversions/mit-csinal-a-logopedus-thumb.jpg)
Mit csinál a logopédus?
![A hallás fejlődése](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/361/8933/conversions/a-hallas-fejlodese-thumb.jpg)
A hallás fejlődése
![Szülő szerepe a képességfejlődésben](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/362/8934/conversions/szulo-szerepe-a-kepessegfejlodesben-thumb.jpg)
Szülő szerepe a képességfejlődésben
![A legjellemzőbb fogazati eltérések korcsoportok szerint](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/367/8943/conversions/a-legjellemzobb-fogazati-elteresek-korcsoportok-szerint-thumb.jpg)