![A magzatnyelv](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/343/8910/conversions/a-magzatnyelv-thumb.jpg)
![Dadogás/hadarás terápia](https://tritonlife.hu/images/placeholder/altalanos-hatter.png)
Dadogás/hadarás terápia
Mivel minden dadogás más, így a terápiában is sokféle módszer közül választhatunk. Ahogyan más problémáknál, itt is a legfontosabb, hogy komplexen tekintsünk a helyzetre és ne csak a dadogást, hanem a személyt is vegyük figyelembe. Ez segít eldötneni, hogy mely terápiás módszer lesz a legmegfelelőbb az adott egyénnek.
Külföldi technikák
- Szuggesztió vagy hipnózis: ez a leggyakrabban alkalmazott módszer. A hipnotizált személyek könnyebben beszélnek és ez az állapot csökkenti a beszédtől való félelmet. Azonban a hipnózis elmúltával a dadogás gyakran visszatér
- Relaxáció: ennek célja, hogy a dadogásban központi szerepet látszó görcs, erőlködés fellazuljon. Nem tekintenek rá túl hatásos módszerként.
- Pszichoterápia: arra irányul, hogy a belső konfliktusok megoldódjanak és ezáltal megszűnjön a dadogás.
- Gyógyszeres kezelés: óvatosan érdemes, ugyanis több mellékhatása lehet, mint haszna. Alapvetően az izomgörcsök oldására alkalmasak.
- MIDVAS módszer: Van Riper terápiás folyamata. M - motiváció: az érintett akarjon változtatni beszédén. I - identifikáció: magatartás elemzése. D - edzés, megerősítés: csoportban való dolgozás, félelmek oldása. V - variáció: az ördögi körből a szorongás oldásával és új viselkedésformák elsajátításával lehet kitörtni. A - közelítés a jó beszédhez: az új variációk alkalmazásával a beszéd egyre jobban közelít a jó beszédhez. S - stabilizáció: a könnyed beszéd megerősítése, az új variációk automatikussá tétele.
- Hidroterápia: a tornagyakorlatokat derékig érő vízben végzik. Beszédterápiával ötvözik.
- Kognitív terápia: azon megfigyelések alapján alakult ki, hogy a pszichés zavarok visszavezethetők a gondolkodásban és a viselkedésben megjelenő hibás szokásokra. A kognitív terápia segít feloldani és megszűntetni az automatikussá vált negatív gondolatokat, amelyek a dadogást is okozhatják.
- Színházterápia: színházi darab betanulása, beszédgyakorlatok végzésével.
- Kombinált játék- és logopédiai terápia: a módszer 7-12 éves gyerekeknek lehet segítség. Ez a terápia elsősorban nem a beszéd korrekciójára irányul. A játék során a terapeuta új modellt közvetít a gyermeknek, s közben fejleszti a kommunikációs képességeket is.
- A beszélgetés: szembesíti a dadogót viselkedésének sajátosságaival, feltárja a hibás magatartásmintákat. A dadogó megismeri saját magához fűződő viszonyát, így elősegítve az elfogadást és a saját magán való segítést.
- Tranzakció analízis: ennek segítségével megérthetjük az emberi viszonyokat és az ezek hátterében meghúzódó lelki folyamatokat.
Magyar terápiás módszerek
- Minicsoport terápia dadógó gyermekekkel és szüleikkel: ez a legkisebb dadogó korosztály terápiája. Az eddig használatos módszerek a 3-4 éves korosztályban nem igazán alkalmazható, ezért ez egy más szemléletű, különösen a kicsik igényeihez igazodó eljárásmód. Két működési szintje van, a gyermek- és a szülőcsoport. A kicsik "gondozása" mellett nagy hangsúlyt fektetnek a szülő bevonására is, amellyel a családi összetartás is erősödhet. Itt együtt lehetnek és együtt győzhetik le a beszédproblémát. A terápia során végzett logopédiai gyakorlatok (mondókák, énekek, beszédfejlesztés, ritmusfejlesztés, szókincsfejlesztés) mellett nagy szerepe van a mozgásos játékoknak, amelyek segítik az én-tudat erősödését, illetve az egyéni ötletek, problémák figyelembevételének.
- Intenzív terápia: optimális időszak erre a terápiára az 5-6 éves kor. A foglalkozások hetente négy alkalommal történnek, ambuláns keretek között. A csoportban ideálisan 4-5 gyermek van egyszerre. A dadogó beszéd javítása mellett sor kerül a beszéd általános fejlesztésére. A mozgásfejlesztés célja a beszédmozgások jobb koordinációja, a ritmusfejlesztés pedig segít megteremteni a kapcsolatot a zenei ritmus, a mozgásritmus és a beszédritmus között.
- Terápiás játék dadogókkal: a gyermek szavak helyett sokszor játékkal fejezi ki belső traumáit. Így lehetőségünk van megérteni, hogy a dadogást milyen lelki tényező válthatta ki, segít felfedezni az összefüggéseket. Sokszor figyelhető meg, hogy a gyermekek újra és újra eljátszák ugyanazt, Ennek kiemelten nagy jelentősége van.
- Szabad asszociációs képek: hasonló a játékterápiához, azonban itt az eszköz a festés, a képalkotás.
- Hipnorelaxáció: az elfojtott konfliktusok traumák felszínre hozására szolgál.
- Komplex kezelés: nem csak logopédiai, hanem pszichológiai és orvosi eljárásokat is alkalmaz. 8 éves kortól alkalmazható, meghatározott lépésekből áll (nem verbális kommunikációt segítő gyakorlatok, lazító gyakorlatok, görcsanalízis, görcselnyújtás, a beszéd biztonságát elősegítő gyakorlatok, szerepvállalás)
- Rituális terápia: alapvetően pszichiátriai betegek részére dolgozták ki. Több ember egy csoportban különböző mozgásokat végez közösen. Azáltal válik rítussá, hogy ezeket a mozgásokat meghatározott sorrenben mindig megismétlik a foglalkozásokon. A résztvevők a mozgás által jelenítik meg problémáikat.
A művészeti terápia (Balás Eszter)
Ez a módszer a Kokas Klára által kidolgozott Kodály-koncepción alapul. Balás Eszter felfedezte, hogy hiába telik jól egy terápiás óra, ha utána a gyermekek újra elfelejtik a pozitív élményeket és más környezetben ugyanúgy dadognak. A művészeti terápia "elvihető" módszer, amely személyiségben okoz változásokat. A művészeti élmény jótékonyan befolyásolja a személyiséget, mely hozzájárul a beszédfélelem leküzdéséhez. A művészet is kommunikáció, amely által beszéd nélkül is kifejezhetjük magunkat, érzéseinket. Ez csökkenti a feszültséget és növeli az önértékelést. A terápia lényegét az ének-zene, a mozgás és az ábrázolás hármas egysége adja. Az ének és a zene segíti a dadogót a helyes légzés, a lágy hangindítás, a hangerő és hangszín akaratlagos befolyásolásának kialakításában. A mozgásos gyakorlatok ellazítanak és csökkentik a feszültséget. Az ábrázolás során különféle módszereket ismerhetnek meg a gyermekek: rajzolás, festés, agyagozás, vágás, ragasztás stb.). Ez fejleszti a finommozgást, amely hatással van a beszédszervek mozgására is.
Cikkek
![A magzatnyelv](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/343/8910/conversions/a-magzatnyelv-thumb.jpg)
![A nyelvi késés](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/346/8916/conversions/a-nyelvi-keses-thumb.jpg)
A nyelvi késés
![A nyelés eltérései](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/350/8920/conversions/a-nyeles-elteresei-thumb.jpg)
A nyelés eltérései
![A dadogás](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/358/8929/conversions/a-dadogas-thumb.jpg)
A dadogás
![A preverbális (beszéd előtti) nyelvi fejlődés](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/344/8914/conversions/a-preverbalis-beszed-elotti-nyelvi-fejlodes-thumb.jpg)
A preverbális (beszéd előtti) nyelvi fejlődés
![Stroke: minden, amit tudni kell a szélütésről](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/366/8942/conversions/a-stroke-thumb.jpg)
Stroke: minden, amit tudni kell a szélütésről
![A verbális (nyelvi) fejlődés](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/345/8915/conversions/a-verbalis-nyelvi-fejlodes-thumb.jpg)
A verbális (nyelvi) fejlődés
![A nyelvi fejlődés zavarai](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/347/8917/conversions/a-nyelvi-fejlodes-zavarai-thumb.jpg)
A nyelvi fejlődés zavarai
![A nyelvfejlődési eltérések felismerése és ellátása](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/348/8918/conversions/a-nyelvfejlodesi-elteresek-felismerese-es-ellatasa-thumb.jpg)
A nyelvfejlődési eltérések felismerése és ellátása
![A hadarás](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/349/8919/conversions/a-hadaras-thumb.jpg)
A hadarás
![A diszlexia](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/351/8921/conversions/a-diszlexia-thumb.jpg)
A diszlexia
![Az afázia](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/352/8922/conversions/az-afazia-thumb.jpg)
Az afázia
![Hangképzési zavarok](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/353/8923/conversions/hangkepzesi-zavarok-thumb.jpg)
Hangképzési zavarok
![Beszédproblémák személyiségre gyakorolt hatása](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/354/8925/conversions/beszedproblemak-szemelyisegre-gyakorolt-hatasa-thumb.jpg)
Beszédproblémák személyiségre gyakorolt hatása
![Az iskolaérettség](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/355/8926/conversions/az-iskolaerettseg-thumb.jpg)
Az iskolaérettség
![Az artikulációs zavarok](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/357/8928/conversions/az-artikulacios-zavarok-thumb.jpg)
Az artikulációs zavarok
![Mit csinál a logopédus?](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/359/8931/conversions/mit-csinal-a-logopedus-thumb.jpg)
Mit csinál a logopédus?
![A hallás fejlődése](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/361/8933/conversions/a-hallas-fejlodese-thumb.jpg)
A hallás fejlődése
![Szülő szerepe a képességfejlődésben](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/362/8934/conversions/szulo-szerepe-a-kepessegfejlodesben-thumb.jpg)
Szülő szerepe a képességfejlődésben
![A legjellemzőbb fogazati eltérések korcsoportok szerint](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/367/8943/conversions/a-legjellemzobb-fogazati-elteresek-korcsoportok-szerint-thumb.jpg)