Diszkalkulia vizsgálat (számolási képességek vizsgálata)

Diszkalkulia vizsgálat (számolási képességek vizsgálata)

A diszkalkulia egy olyan specifikus tanulási zavar, amely ép intellektus mellett jelentkezik, és a matematikai képességek jelentős elmaradásával jár. Kialakulása lehet örökletes eredetű vagy szerzett neurológiai sérülés következménye.

A diszkalkuliának több típusa is létezik. Előfordulhat, hogy valaki a mechanikus számolással jól boldogul, viszont nem látja át a matematikai összefüggéseket, nem tudja kiválasztani a megfelelő megoldási módszereket, eszközöket. Más esetekben az elemi számolási készségek is jelentősen sérülnek, így például nehézséget okoz az összeadás, kivonás, a szorzó- és bennfoglaló táblák megtanulása, valamint az írásbeli műveletek elvégzése.

A diszkalkulia jellemző tünetei közé tartozik:

  • Gyakran bizonytalan abban, mit is jelent egy szám.
  • Az alapműveletek (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) nehézsége.
  • A gyermek fejben számolás helyett segédeszközökhöz (pl. ujjak, számegyenes, számtábla) nyúl még az alapműveletek esetén is.
  • A számokkal való fejben számolás lassúsága, hibái.
  • A matematikai jelek összekeverése.
  • Gyenge számfogalom, a többjegyű számok számjegyeinek felcserélése.
  • A mennyiségi relációk, idő és pénz kezelése, térképolvasás, naptárhasználat problémái.
  • Nehézség a becslésben (pl. távolság, idő, súly), valamint a jobb–bal irányok megkülönböztetésében.
  • A szabályok, képletek, sorozatok elsajátításának és megtartásának nehézsége.
  • Lassúság még egyszerű feladatok megoldása során is.
  • A számokkal kapcsolatos játékok kerülése, szorongás átélése matematikai helyzetekben.
  • Különösen nehézséget okoz a szöveges feladatok értelmezése, azok számfeladattá alakítása és megoldása, továbbá gyakran hibás stratégiák jelennek meg a számítások során, főleg összetett, többlépéses feladatok esetén.

Összességében a diszkalkulia nem csupán iskolai nehézségeket jelent, hanem a mindennapi élet számos területén is kihívásokat okoz, és komoly hatással lehet az érintett személy önbizalmára, tanulási motivációjára és szorongásszintjére is.

Diszkalkulia vizsgálata:

A számfogalom, a műveleti készségek, a munkamemória és az esetleges társuló tényezők felmérésére fókuszál elsősorban. Fontos kizárni más okokat is (például látáshallás problémák, tartós oktatási hiányosságok). A diszkalkulia gyakran társul más típusú zavarokkal, ami tovább terheli a tanulást.