Diszkalkulia vizsgálat (számolási képességek vizsgálata)
A diszkalkulia egy olyan specifikus tanulási zavar, amely ép intellektus mellett jelentkezik, és a matematikai képességek jelentős elmaradásával jár. Kialakulása lehet örökletes eredetű vagy szerzett neurológiai sérülés következménye.
A diszkalkuliának több típusa is létezik. Előfordulhat, hogy valaki a mechanikus számolással jól boldogul, viszont nem látja át a matematikai összefüggéseket, nem tudja kiválasztani a megfelelő megoldási módszereket, eszközöket. Más esetekben az elemi számolási készségek is jelentősen sérülnek, így például nehézséget okoz az összeadás, kivonás, a szorzó- és bennfoglaló táblák megtanulása, valamint az írásbeli műveletek elvégzése.
A diszkalkulia jellemző tünetei közé tartozik:
- Gyakran bizonytalan abban, mit is jelent egy szám.
- Az alapműveletek (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) nehézsége.
- A gyermek fejben számolás helyett segédeszközökhöz (pl. ujjak, számegyenes, számtábla) nyúl még az alapműveletek esetén is.
- A számokkal való fejben számolás lassúsága, hibái.
- A matematikai jelek összekeverése.
- Gyenge számfogalom, a többjegyű számok számjegyeinek felcserélése.
- A mennyiségi relációk, idő és pénz kezelése, térképolvasás, naptárhasználat problémái.
- Nehézség a becslésben (pl. távolság, idő, súly), valamint a jobb–bal irányok megkülönböztetésében.
- A szabályok, képletek, sorozatok elsajátításának és megtartásának nehézsége.
- Lassúság még egyszerű feladatok megoldása során is.
- A számokkal kapcsolatos játékok kerülése, szorongás átélése matematikai helyzetekben.
- Különösen nehézséget okoz a szöveges feladatok értelmezése, azok számfeladattá alakítása és megoldása, továbbá gyakran hibás stratégiák jelennek meg a számítások során, főleg összetett, többlépéses feladatok esetén.
Összességében a diszkalkulia nem csupán iskolai nehézségeket jelent, hanem a mindennapi élet számos területén is kihívásokat okoz, és komoly hatással lehet az érintett személy önbizalmára, tanulási motivációjára és szorongásszintjére is.
Diszkalkulia vizsgálata:
A számfogalom, a műveleti készségek, a munkamemória és az esetleges társuló tényezők felmérésére fókuszál elsősorban. Fontos kizárni más okokat is (például látás‑hallás problémák, tartós oktatási hiányosságok). A diszkalkulia gyakran társul más típusú zavarokkal, ami tovább terheli a tanulást.
GoodID belépés