Diszortográfia / Diszgráfia vizsgálat
A diszgráfia olyan tanulási zavar, amely két fő területen jelentkezik: egyrészt az írás kivitelezése nehézkes a gyermek számára (például lassan, görcsösen ír, nehezen olvasható a kézírása), másrészt gondot okoznak számára a helyesírási szabályok alkalmazása.
Típusai:
- Alaki diszgráfia: Ha az írás technikai része nehéz, a finommozgások vagy a szem-kéz koordináció pontatlansága miatt. Ilyenkor az íráskép nagyon rendezetlen, sokszor nehezen olvasható vagy olvashatatlan. A gyerekek sokszor nem tudják követni a füzet sorvezetését, változó a szavak közötti távolság is. A betűk formája akár ugyanannál a betűnél is különböző lehet. Ceruzafogásuk görcsös, helytelen lehet, erősen nyomják a ceruzát a papírra. Írássebességük változó lehet.
- Tartalmi diszgráfia: Ha gyenge a helyesírás és nem tudja írásban kifejezni a saját gondolatait.
A diszortográfia specifikus helyesírási zavar, amely során a gyermek helyesírása életkorához képest jelentősen elmarad, és oka nem magyarázható érzékszervi vagy intellektuális problémákkal. Gyakran társulhat más tanulási nehézségekkel, például diszlexiával (olvasási zavar) vagy diszgráfiával (írás zavara), de önállóan is jelentkezhet.
A helyesírási problémák hátterében leginkább a hangok észlelésének, megkülönböztetésének zavara áll. A gyerekek nehezen különítik el a hasonló hangzású hangokat, gyenge a fonológiai és fonématudatosságuk, vagyis a hangokkal kapcsolatos tudatos felismerési és manipulációs képességük. A jellemző hibák közé tartozik: a betűk időtartamának helytelen jelölése, zöngés–zöngétlen betűk tévesztése, a szavak és mondatok téves tagolása, a nyelvtani és helyesírási szabályok alkalmazásának hiánya.
Vizsgálat menete:
A diszgráfia vizsgálata során többféle területet is megfigyelünk, hogy pontos képet kapjunk a gyermek íráskészségéről. A vizsgálat nemcsak a helyesírási és formai hibákra fókuszál, hanem a nyelvtani műveletekhez kapcsolódó problémákra is, például a mondatszerkesztés, toldalékolás vagy szóhasználat nehézségeire.
Fontos része a vizsgálatnak a ceruzafogás és az írásmozgás megfigyelése, vagyis annak elemzése, hogy a gyermek mennyire gördülékenyen, olvashatóan és erőlködés nélkül tud írni. Emellett figyelembe vesszük, hogy a rendezetlen kézíráson és helyesírási hibákon túl milyen nyelvi, logikai vagy szabályalkalmazási nehézségek jelentkeznek.
GoodID belépés