![A magzatnyelv](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/343/8910/conversions/a-magzatnyelv-thumb.jpg)
![Megkésett beszédfejlődés vizsgálata](https://tritonlife.hu/images/placeholder/altalanos-hatter.png)
Megkésett beszédfejlődés vizsgálata
A megkésett beszédfejlődés diagnosztikája két ülésben történik intézményünkben. A személyre szabott terápiás terv kialakítása, illetve a gyermek fejlődési útjának figyelembe vétele érdekében számos információ megszerzése, feldolgozása és értékelése szükséges. A kisgyermekek életkori sajátosságait, terhelhetőségét figyelembe véve vizsgálatunk két alkalomra szerveződik: az első alkalommal egy részletes anamnézis-felvétel során feltérképezzük a gyermek korábbi fejlődési ívét, meghatározó életeseményeit és játékos formában téjékozódó információkat szerzünk a jelen állapotról. A második alkalommal a gyermek további vizsgálata történik a kiválasztott vizsgáló-eljárás segítségével, majd rövid visszajelzéssel zárul a szülő/ gondviselő felé. Az írásos véleményt egyeztetett formában, 7 munkanapon belül juttatjuk el, mely tartalmazza a terápia irányára vonatkozó javaslatot.
Megkésett beszédfejlődésről akkor beszélünk, ha a kifejező (expresszív) beszéd időben és mennyiségben elmarad az elvárt életkori átlagtól. Az értő (receptív) beszéd ugyanakkor teljesen ép. Tehát a megkésett beszédfejlődésű gyermek teljesen jól érzékeli anyanyelvét, megérti annak hangzórendszerét, szavát, mondatát, ezáltal képes utasítások végrehajtására, azonban a beszédprodukcióban lemaradást figyelhetünk meg. Ez az elmaradás a 10-12 beszédhangra kiterjedő artikulációs zavarban, az aktív szókincs gyengeségében, a dajkanyelvi szavak továbbélésében és az egyszerű, esetleg diszgrammatikus mondatszerveződésben nyilvánul meg. A tünetek a mozgásfejlődésben is megjelennek, egyaránt érintik a nagy- és finommozgásokat is. Két fontos kritérium jelenléte szükséges a megkésett nyelvfejlődés diagnózisához: a gyermek két éves korában még nincs 50 aktív szó birtokában, illetve még nem kezdett el többelemű kombinációkat használni.
Ezek mellett a megkésett beszédfejlődésű gyermekek kogníciója (észlelés, emlékezet, figyelem, gondolkodás), pszichoszociális fejlődése megegyezik a tipikusan beszélő kortársaikéval. Ezért is képesek a késést mutató gyermekek idővel utolérni társaikat és IQ-juknak megfelelő teljesítményeket elérni, amennyiben a kommunikációs szükségleteiknek megfelelő prevencióban, támogatásban részesülnek.
A háttérben különböző okok állhatnak: mivel a nyelvi fejlődéshez szükség van az egyén bizonyos kognitív és szociális képességeinek megfelelő szintű fejlettségére, illetve nagy hatása van a kommunikációs környezet minőségének, így az okok általában a két tényező szintjeinek különböző kombinációiból adódhatnak.
Cikkek
![A magzatnyelv](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/343/8910/conversions/a-magzatnyelv-thumb.jpg)
![A nyelvi késés](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/346/8916/conversions/a-nyelvi-keses-thumb.jpg)
A nyelvi késés
![A nyelés eltérései](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/350/8920/conversions/a-nyeles-elteresei-thumb.jpg)
A nyelés eltérései
![A dadogás](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/358/8929/conversions/a-dadogas-thumb.jpg)
A dadogás
![A preverbális (beszéd előtti) nyelvi fejlődés](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/344/8914/conversions/a-preverbalis-beszed-elotti-nyelvi-fejlodes-thumb.jpg)
A preverbális (beszéd előtti) nyelvi fejlődés
![Stroke: minden, amit tudni kell a szélütésről](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/366/8942/conversions/a-stroke-thumb.jpg)
Stroke: minden, amit tudni kell a szélütésről
![A verbális (nyelvi) fejlődés](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/345/8915/conversions/a-verbalis-nyelvi-fejlodes-thumb.jpg)
A verbális (nyelvi) fejlődés
![A nyelvi fejlődés zavarai](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/347/8917/conversions/a-nyelvi-fejlodes-zavarai-thumb.jpg)
A nyelvi fejlődés zavarai
![A nyelvfejlődési eltérések felismerése és ellátása](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/348/8918/conversions/a-nyelvfejlodesi-elteresek-felismerese-es-ellatasa-thumb.jpg)
A nyelvfejlődési eltérések felismerése és ellátása
![A hadarás](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/349/8919/conversions/a-hadaras-thumb.jpg)
A hadarás
![A diszlexia](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/351/8921/conversions/a-diszlexia-thumb.jpg)
A diszlexia
![Az afázia](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/352/8922/conversions/az-afazia-thumb.jpg)
Az afázia
![Hangképzési zavarok](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/353/8923/conversions/hangkepzesi-zavarok-thumb.jpg)
Hangképzési zavarok
![Beszédproblémák személyiségre gyakorolt hatása](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/354/8925/conversions/beszedproblemak-szemelyisegre-gyakorolt-hatasa-thumb.jpg)
Beszédproblémák személyiségre gyakorolt hatása
![Az iskolaérettség](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/355/8926/conversions/az-iskolaerettseg-thumb.jpg)
Az iskolaérettség
![Az artikulációs zavarok](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/357/8928/conversions/az-artikulacios-zavarok-thumb.jpg)
Az artikulációs zavarok
![Mit csinál a logopédus?](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/359/8931/conversions/mit-csinal-a-logopedus-thumb.jpg)
Mit csinál a logopédus?
![A hallás fejlődése](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/361/8933/conversions/a-hallas-fejlodese-thumb.jpg)
A hallás fejlődése
![Szülő szerepe a képességfejlődésben](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/362/8934/conversions/szulo-szerepe-a-kepessegfejlodesben-thumb.jpg)
Szülő szerepe a képességfejlődésben
![A legjellemzőbb fogazati eltérések korcsoportok szerint](https://tritonlife.hu/storage/examinationProposer/367/8943/conversions/a-legjellemzobb-fogazati-elteresek-korcsoportok-szerint-thumb.jpg)