Diszlexia vizsgálata (olvasási képességek vizsgálata)

Diszlexia vizsgálata (olvasási képességek vizsgálata)

Vizsgálataink a vonatkozó képességek felmérését és a terápiás szükségletek meghatározását célozzák, hivatalos diagnózist (mellyel az állami oktatásban tantárgyi kedvezmények kérhetők) nem vagyunk jogosultak kibocsátani.

Az olvasási zavarok kifejezés jelentése az olvasásban és az olvasástanulás során megfigyelhető, az átlagtól és elvárttól eltérő teljesítmény. A diszlexia a legtöbb meghatározás szerint az olvasás és írás zavarát egyszerre jelenti. Már az első elektrofiziológiai és modern képalkotó eljárásokból kiderült, hogy az olvasást működtető igen komplex agyi hálózat eltérése állhat a fejlődési diszlexia hátterében. Korábban a vizuális percepciós deficitet tették felelőssé a gyenge olvasásteljesítményért, de ez a nézet megingott, amikor Frank Vellutino munkájából kiderült, hogy a zavarok jelentős részének eredete a nyelvi rendszerben keresendő. Sok nézet öleli körül a diszlexia témakörét, így talán akkor járunk el helyesen, ha elfogadjuk, hogy a diszlexia hátterében komplex eltérések húzódnak.

Tünetek

Az olvasás elsajátításának kezdetén gyakran problémát okoz:

  • a beszédhang-betű szabály megtanulása
  • a hangzásközeli hangok megkülönböztetése
  • a vizuálisan hasonló betűk megkülönböztetése
  • a hangok-betűk egymásnak való megfeleltetése
  • a szavak hangokra, betűkre bontása
  • a szótagok, betűk összeolvasása

Az olvasástanulás második szakaszában megfigyelhető:

  • a szavak jó ütemű kiolvasásának elmaradása
  • a szóforma automatizálásának hiánya
  • a nagyobb szövegegységek párhuzamos feldolgozásának korlátozottsága
  • az olvasás gördülékenysége több éves tapasztalattal sem javul
  • következményes szövegértési problémák

A beszéd területén megnyilvánuló tünetek:

  • nyelvi fejletlenség
  • késői beszédindulás
  • gyenge tájékozódás a szájtérben
  • több az artikulációs probléma
  • gyenge szókincs, nehéz szótanulás

Egyéb tünetek:

  • fejletlen ritmusérzék
  • dominanciazavarok
  • nehezen alakul ki a testséma
  • ügyetlen finommozgások
  • rossz tájékozódás térben és időben
A terápia

A diszlexiás gyermekeknél nem csak az olvasás-írás készség fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt, hanem nagy szerepet kap a téri tájékozódás, a ritmushoz kapcsolódó készségek és a beszéd fejlesztése is. Ezeknek a területeknek a jó működése elengedhetetlen a helyes olvasás és írás kialakulásához. Létezik diszlexia prevenció is, amit olvasni még nem tudó gyermekek fejlesztésére használhatunk. Azoknál a gyermekeknél érdemes alkalmazni ezt a módszert, akiknek a beszédébe nehezen épülnek be az újonnan kialakított hangok, akik jól megtanult hangokat újra elveszítenek és akiknek nehezen alakíthatók ki a zöngés mássalhangzók. De árulkodó jel a diszlexia veszélyeztetettségre az is, ha a gyermek nehezen tanul meg dolgokat, nem szívesen mondanak verset vagy nem igazán érdeklik őt a mesék.

A diagnosztizált diszlexiás gyermekek problémáját úgy is felfoghatjuk, hogy sokkal hosszabb gyakorlási időre és gyakorlási anyagra van szükségük az olvasás és írás megtanulásához. Ezt a plusz időt az iskolai időben nagyon nehéz biztosítani. Ezért fontos a logopédiai különóra, ahol ezek a gyermekek megkaphatják ezt a plusz időt.