Diszlexia vizsgálata (olvasási képességek vizsgálata)

Diszlexia vizsgálata (olvasási képességek vizsgálata)

Diszlexia fogalma, tünetei:

A diszlexia (meghatározott olvasási zavar) részképességzavar, amely a nyelvvel, azon belül a beszéddel, az olvasástanulással függ össze. Vezető tünete az olvasási képesség elmaradása az életkor, az intelligencia és az iskolázottság alapján elvárható szinttől.

A diszlexia számos területen okozhat nehézséget, amelyek már gyermekkorban is megfigyelhetők.

Az olvasás és írás terén jellemzőek a betűtévesztések, kihagyások vagy betoldások, szótagcserék, szóroncsok, ismétlések, illetve a betűk összeolvasásának jelentős megkésettsége. Előfordulhat, hogy a gyermek egyes szavak olvasását megtagadja, vagy nem képes helyesen összeolvasni a szótagokat, szavakat.

A beszédben gyenge szó- és szövegemlékezet, szűk szókincs, szegényes mondatalkotás, szóelőhívási nehézségek, valamint a beszéd alaki zavarai is megjelenhetnek. Gyakori a gyenge tájékozódás a szájban, ami befolyásolhatja a hangok képzését is.

A magatartásban az idegrendszeri terhelhetőség csökkenése miatt fáradékonyság, zajérzékenység, nehezített várakozás, fokozott támaszigény és alacsony monotóniatűrés is jelentkezhet. Ezekhez gyakran társul a szabályok iránti erős igény, valamint fokozott pihenési szükséglet.

Egyéb jellemző tünetek közé tartozik a gyenge ritmusérzék, dominanciazavar, finommotoros ügyetlenség, valamint a térbeli tájékozódás zavara.

Másodlagos tünetként az iskolai kudarcok miatt csökkenhet az önértékelés, megjelenhet a beilleszkedési nehézség, a motivációvesztés, teljesítményelutasítás, lehangoltság és közömbösség.

Diszlexia vizsgálata:

A diszlexia vizsgálata az olvasási, írási, nyelvi, valamint a szövegemlékezeti és -megértési készségek feltérképezésére irányul. Akkor indokolt a vizsgálat elvégzése, ha a gyermek nehezen olvas, hibásan ír, vagy bár technikailag jól olvas, nem érti az elolvasott szöveget. A vizsgálatot jellemzően alsó és felső tagozatos tanulóknál végezzük. Az eredmények alapján következtetni lehet többek között a gyermek vizuális és auditív figyelmére, gondolkodási műveleteire, szókincsének fejlettségére, valamint helyesírási képességeire is.

Diszlexia felismerésének és kezelésének fontossága:

  • Megelőzhetők az iskolai kudarcélmények: Ha a gyermek nem kap segítséget, az olvasási nehézségek tartós lemaradáshoz vezethetnek az iskolában, ami negatívan befolyásolja az önértékelését és motivációját.
  • Elkerülhetők a másodlagos tünetek: A kezeletlen diszlexia szorongáshoz, viselkedési zavarokhoz, magatartásproblémákhoz vagy akár depresszióhoz is vezethet. A beavatkozás segíthet ezek megelőzésében.
  • Támogatja az önbizalom és a tanulási kedv megőrzését: Ha a gyermek megéli, hogy képes fejlődni, nő az önbizalma, és pozitívabb lesz a tanuláshoz való viszonya.

Összességében a felismerés és beavatkozás nemcsak a tanulási nehézségek enyhítésében segít, hanem abban is, hogy a gyermek egészséges önképpel, sikerélményekkel és megfelelő támogatással fejlődhessen tovább.