Ülő munka miatt kialakuló eltérések és azok kezelése gyógytornásszal

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) felmérése szerint az emberek 60%-a nem mozog eleget. Általános definícióként elmondhatjuk, hogy aki napi négy óránál többet ül, az már ülő életmódot folytató személynek számít. Mit tehetünk, ha minket is érint a probléma, például nyak- és derékfájdalommal küzdünk? Erről kérdeztük Szőke Szabina gyógytornászt.

Ülő munka, derékfájás | TritonLife

– A nyak- és derékfájdalom mellett gyakran találkozunk azzal, hogy váll- és csuklófájdalom jelentkezik, amelyek a folyamatos számítógép-használat miatt alakulnak ki. Emellett a pácienseknek gyakori panasza, hogy a nap végére ödémás lesz a lábuk, mivel az egész napos ülés miatt lassul a keringés – fejti ki a szakember, aki néhány ajánlást is megfogalmaz az ülő életmódot folytatóknak.

Javítsuk izmaink állóképességét!

– Az általános ajánlások szerint napi 6 óránál több ülés esetén napi 20-40 percet kell mozogni, és emellett heti háromszor érdemes sportolni is. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy valamilyen aerob jellegű edzést válasszunk, mivel így tudjuk leginkább csökkenteni a mozgásszegény életmód szív- és érrendszeri következményeit, mint például a szívinfarktus és a trombózis kialakulását.

– Sőt, az ülő életmód mentális egészségünkre is kihat. Mivel tudományos kutatások igazolták, hogy mozgás közben endorfin szabadul fel, ezért a sport hatására csökken a stressz, a depresszió és az elszigeteltség érzése.

– Akár már napi 10 ezer lépéssel is sokat tehetünk egészségünkért – mutat rá Szőke Szabina, a TritonLife Duna Magánkórház vezető gyógytornásza. Majd hozzáteszi: izmaink állóképességét is fontos javítani, hogy a hosszú órákig tartó ülést végig tudjuk csinálni, és ne jelenjen meg a nyak- és derékfájdalom.

Maradjunk mozgásban a munkahelyünkön is!

– A monitor megfelelő magasságba helyezésével és egy ergonomikus székkel is sokat tehetünk a gerincfájdalmak megelőzésének érdekében. Bevethetjük a dinamikus ülőpárnát is, amelynek használatával folyamatos aktivitásra késztetjük izmainkat ülés közben is. Ízületeink számára az az ideális, ha mozgásban maradunk, és kerüljük a statikus pozíciókat.

– Az az optimális, ha fél óránként-óránként változtatjuk a testhelyzetünket. Ha van rá lehetőségünk, állva is elvégezhetünk néhány feladatot, hogy kiegyenesítsük a gerincünket.

– Tartsunk rövid szüneteket, menjünk ki a konyhába inni egy pohár vizet, sétáljunk egy rövidet, vagy álljunk néhányszor lábujjhegyre! Ezek apró praktikáknak tűnnek, ám ha tudatosak vagyunk, rengeteget tehetünk egészségünk megőrzéséért – emeli ki a szakember.

Kérjünk segítséget gyógytornásztól!

Ha azonban már fennállnak a tünetek – például nyak- és derékfájdalom formájában –, mindenképp keressünk fel egy gyógytornászt, aki egy mozgásvizsgálat során fel tudja mérni a problémát. Nagyon jó terápiás eljárások vannak a szakemberek kezében, amelyekkel segíteni tudnak a fájdalom csökkentésében és a további állapotromlás megelőzésében. A gyógytornászok abban is segítő kezet nyújtanak, hogy összeállítanak egy otthon elvégezhető gyakorlatsort, amelyet rendszeresen végezve megszüntethető az ülő életmód miatt kialakult gerincfájdalom.

Munkatársak

Gerincsebészeti beavatkozások

Hírlevél

Ne maradjon le akcióinkról, értesüljön első kézből újdonságainkról!

Visszahívást kérek