Az ügyfélcentrikusság a korszerű szülészet egyik alapköve

„Sose érezze azt a páciens, hogy bármi is rá van kényszerítve! Odafordulással, az időnkkel és energiánkkal támogatnunk kell őt, hogy minden információt elsajátíthasson a döntéseihez, mindezt a legjobb ismeretünk és lelkiismeretünk alapján. A TritonLife-ban mindig addig válaszolunk, amíg kérdése van, és sosincs jó vagy rossz kérdés” – vallja Dr. Márkus László szülész-nőgyógyász, akivel a pácienscentrikus szülészetről beszélgettünk.

A társadalmi viszonyok az utóbbi években átalakultak, és egyre inkább előtérbe került az önrendelkezés, valamint az emancipáció kérdése minden tekintetben, így az egészségügyi ellátás során is. A magyar orvosi gyakorlatnak az a hagyománya már idejét múlt, hogy az orvosok döntési elsőbbségét, fölényét hangoztatni és védeni kell.

– kezdi Dr. Márkus László, aki a TritonLife csapatához való csatlakozása előtt legintenzívebben Németországban találkozott azzal a gyakorlattal, hogy a főszereplőnek mindig a páciensnek kell lennie.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy több helyen dolgoztam már, többek között Németországban, ahol ezt a kérdést eltolták a falig. Az önrendelkezés törvényileg maximálisan biztosítva van. Az ellátórendszer, mint egy kis bolygórendszer, mindig a páciens körül kering.

– fejti ki a szülész-nőgyógyász, aki pozitív változásokat tapasztal a hazai és a nyugat-európai egészségügyi ellátás közti szakadék kisebbítése terén, melyhez szerinte a külföldön tapasztalatot szerzett, majd hazatért orvosok munkája nagyban hozzájárul.

Dr. Márkus László | TritonLife

Szemmagasságban kommunikálni

A pácienscentrikus orvoslás azt jelenti, hogy a páciens, mint személy egészéről kell véleményt alkotni, úgy, hogy a számára legmegfelelőbb döntés szülessen, ebbe természetesen belevonva magát a pácienst is. Míg ezeket a döntéseket korábban teljesen magukhoz vonták az orvosok, az utóbbi időben nagyon megváltozott ez a tendencia, és minden ellátás mérlegelés tárgyát kell, hogy képezze.

A szakember tesz egy ajánlatot, felvázol egy tervet, és ezt közel kell, hogy hozza a pácienshez, aki a saját világlátása, elképzelései, érzései szerint ezzel vagy azonosul, vagy sem. Tehát az orvoslás nemcsak az egészségügyi állapot vonatkozásában kifejtett tevékenység, hanem a páciens teljes személyisége, pszichéje, illetve szervi problémái összességét figyelembe vevő megközelítés.

– mutat rá Dr. Márkus László, aki azt is kiemeli, hogy a pácienscentrikusság egyúttal a szemmagasságban való kommunikációt is jelenti.

Tehát az orvos nem felülről lefelé beszél, hanem a pácienssel egyenrangú szinten. Részletesen és érthetően kell elbeszélgetni arról, hogy mit találtak, mi ennek a prognózisa, hogyan lehet beavatkozni, és mik a különböző eljárások előnyei, hátrányai. Érdekesség, hogy a magyar jogszabályok eleve rögzítik, hogy mindenkinek személyre szabottan meg kell adni a megfelelő tájékoztatást.

Rohanós, ötperces vizit helyett: idő, energia, odafordulás

Dr. Márkus László szerint a pácienscentrikus orvoslásnak az odafordulás kell, hogy legyen a kulcsa. Az orvosnak oda kell figyelnie a páciens verbális és non-verbális kommunikációjára, és ha valaki zárkózottabb, szűkszavúbb, egy húsz-harminc perces vizit alatt még akkor is jó eredményeket lehet elérni. Az idő- és energiaráfordítás elengedhetetlen – ötperces vizitek alatt, amikor a telefon is ott lóg az orvos fülén, mindez megvalósíthatatlan lenne.

Nagyon örülök, hogy az utóbbi évtizedekben megkövesült szokások jelentős változásokon mentek keresztül az utóbbi néhány évben. Szerintem jó irányba haladunk. Többek között az is nagyon üdítő, hogy a szülészeten belül egyre több a női kolléga, akik teljesen más attitűdöt képviselnek, és a pácienscentrikusságot ők is prioritásként kezelik.

A nőgyógyászat lélektan is egyben

Dr. Márkus László példát is hozott arra, hogy a páciens, mint személy egészéről kell véleményt alkotni. – Tapasztalatom szerint a nőgyógyász nem csupán egy nőket operáló sebész, hanem 60-70 százalékban a lélektan kérdésköreit is érintjük. Például, ha krónikus hasfájással keresnek meg, az alapos vizsgálatok után gyakran kiderül, hogy pszichoszomatikus problémáról, vagyis lelki konfliktusok szervekre történő kihatásáról van szó. Ilyenkor nem feltétlenül egy gyógyszeres kezelés, hanem az életük sínre tétele fogja megoldani a problémákat – mondja a szülész-nőgyógyász.

A kontrollálás mértéke az individuumtól függ

Ami a szülészetet illeti, a páciensek mellett a várandósgondozásban és a szülés során a szülésznő a centrális figura, akinek a kiválasztásában fontos szempont, hogy valaki magasabb szintű támogatást igényel, vagy kicsit talpraesettebb, önjáróbb.

A szülésznővel több időt töltenek a hölgyek, mint az orvossal. Mi egyfajta távolságtartással kísérjük és kontrolláljuk a várandósgondozás eredményét, átnézzük a leleteket, elvégezzük a szükséges vizsgálatokat. A mi feladatunk eldönteni, hogy jó irányba mennek-e a dolgok.

A páciensek között óriási individuális különbségek vannak, így az első trimeszterben kulcsfontosságú feltérképezni, hogy ki is ül velünk szemben. Ez például azt is meghatározza, hogy valakit mennyiszer és miért rendelek vissza. Van, akinek a rutinszerű, minimális számban történő kontrollok is elegendők, és van, akit kicsit szorosabban kell kontrollálni, mert esetleg kevésbé látja át a helyzetét

– fogalmaz Dr. Márkus László, aki a páciens-centrikusság mellett a szülészeti osztály korszerűségét többek között abban is látja, hogy sem a babát, sem az apukát nem szeparálják el az édesanyától.

Mi történik komplikáció esetén?

A pácienscentrikusság és az önrendelkezés tehát a modern szülészet alapkövei, de vajon mi történik akkor, amikor nincs idő a páciens bevonásával történő mérlegelésre, például egy szülés közbeni komplikáció esetén?

Mindig hagyni kell egy igen vagy nem választási lehetőséget, hogy a páciens érezze, ő uralja a helyzetet, és nemet is mondhat. Természetesen lehetnek olyan helyzetek, amikor erre nincs idő, mert perceink vannak vagy annyi sem, és cselekedni kell. Erre mindig előre felhívom a figyelmet, és mindenki meg szokta érteni, éppen ezért később sincs belőle konfliktus. Komplikáció esetén tehát csak annyit kell mondanom, hogy „most van az a helyzet, amiről az elején beszéltem, most nincs idő hezitálni”. Ezzel viszont én soha nem élek vissza.

Munkatársak